lördag 27 juli 2013

Road trip i Dalsland

Syrran har köpt ny bil, och har man en ny bil så måste den ju köras in. Jag hade inför denna road trip som jag blivit utlovad, snöat in på Dalsland. Det ligger ju så nära Trollhättan/Vänersborg, men ändå har jag knappt varit där. Nu var det dags att ändra på detta tyckte jag... Och "huvudmålet" för denna resa var Åmål, för där har jag aldrig varit tidigare. Vad jag vet. Eller det har jag, men bara åkt igenom, jag har aldrig satt mina fötter i Åmål... Men, nu kan ju inte jag bara ta mig från punkt A till punkt B, utan jag måste ha små stopp här och där.

Första stoppet på vår resa blev vid Bolstads kyrka från omkring 1175. Den är den äldsta kyrkan på Dal (vilket på svenska betyder den äldsta kyrkan i Dalsland), och om jag inte minns fel från skylten intill kyrkan så är det även den äldsta bevarade kyrkan i Karlstad stift. Den som kan sin arkitektur ser ju direkt att kyrkan har ett kraftigt romanskt torn. Nu var ju kyrkan inte öppen (det var för övrigt ingen av de kyrkor vi stannade vid) så jag kom inte in. Och då syrran inte är lika intresserad av kyrkor som jag är, så ville jag inte fråga vaktmästaren som var och krattade på kyrkogården om jag kanske ändå kunde komma in... Fast det gjorde inte så mycket, jag ville ju också vidare till slutmålet...

Bolstad kyrka
Dagens andra stopp blev vid Dalaborgs slottsruin. Nu var jag beredd på att det trots "hypen" kring den här ruinen, inte skulle vara så jättemycket att se. Det brukar faktiskt inte vara det vid ruiner efter slott/borgar som fanns på 1300-talet. Borgen anlades av hertigarna Valdemar och Erik i samband med kung Birger. Jag förstår valet av platsen, en udde vid Vänern. Men, jag förstår inte riktigt "hypen". Enligt vastsverige.com (dit jag kom när jag googlade på Dalaborgs slottsruin) så står det under Dalaborgssidan att: "Kvar finns vallgraven, vallar, en terrass och källaren till ett blockhus." Men det enda jag såg var en del av en mur. Men, utsikten över Vänern är underbar. Och det är inte långt att gå från parkeringen... Så även om jag var beredd på att kanske inte se mer några murar och lite upphöjningar i terrängen, så blev jag faktiskt lite besviken på ruinen. Eller inte på själva ruinen naturligtvis, men ni fattar säkert vad jag menar! Det ska faktiskt ha varit här som Margareta, drottning av Norge och Danmark, år 1388 erkändes som regent även över Sverige. Det var för övrigt hon som "grundade" Kalmarunionen 1397. Borgen förstördes 1434.

Dalaborgs slottsruin

Utsikten var det inget fel på i alla fall.
Innan vi kom till Åmål tvingade jag syrran att stanna vid ytterligare två kyrkor, Grinstad och Järn. Grinstad kyrka är från 1250, med ett torn från 1862, som faktiskt lutar! Detta beror på att beräkningarna för grunden inte var helt korrekta...

Grinstad kyrka
Järns kyrka är en tornlös kyrka från, ja det vet man faktiskt inte riktigt, men man brukar räkna 1200-talet som troligt ursprung. Intill kyrkan står klockstapeln täckt av skiffer. Men, det var inte klockstapeln som fångade mitt intresse, utan de smidda järnkorsen på kyrkogården. Dessa fann jag även på kyrkogården vid Grinstad kyrka. Jag har bara sett sådana här vid Ekshärad kyrka (Värmland) tidigare, och då fick jag höra att det var speciellt för det området med sådana här "gravstenar". Så varför finns de även här?
 
Järns kyrka

Järnkorsen
Väl framme i Åmål var det dags för lunch, och dagen till ära blev det en kebabtallrik. Sedan tog vi en promenad ner till hamnen där vi åt en glass, och på vägen dit såg jag ju ett par stiliga hus, som visade sig ha varit borgmästarboställen. I det ena ska dessutom kung Adolf Fredrik och hans hustru ha sovit i... Inte långt från hamnen fick jag syn på ett stort hus som jag trodde var ett magasin av något slag. Syrran hävdade att det är Åmåls gamla kyrka. Så efter glasspausen, var vi ju tvungna att ta en närmare titt. Och, syrran kan sitt Åmål, visst var det gamla kyrkan.

På husfasaderna till de där borgmästarhusen stod det information om husen, men jag tänkte att jag fotar inte denna info, för det bör ju gå att hitta på Åmåls officiella hemsida, men se det gör jag inte... Det går säkert att luska fram, men just nu så orkar jag inte detta...

Huset där Adolf Fredrik sovit...

Utsikt över Åmåls hamn och Åmåls nya kyrka
Gamla kyrkan uppfördes i slutet av 1660-talet och ersatte en medeltida kyrka på platsen. Kyrkan användes fram till slutet av 1700-talet. Därefter användes den faktiskt som magasin under många år! Nuförtiden används den som konsertlokal, och kallas helt sonika Kulturmagasinet. Så jag var ju inte helt fel ute trots allt!

Åmåls gamla kyrka
Efter Åmål tog vi svängen förbi Bengtsfors, för att besöka Dahls konfektyr och köpa lite godis. Vi tog sedan vägen via Bäckefors, där jag fick kika lite på sjukhuset som jag opererade korsbandet för en herrans massa år sedan (det känns så i alla fall).

Trots att vi for på en grusväg i flera kilometer, trots att syrran sade till mig innan vi for iväg: INGA grusvägar så var det här en alldeles underbar dag. Visst hade jag kört så hade vi nog stannat till vid ytterligare ett par kyrkor, och ytterligare ett par platser, men nu var det inte jag som körde och jag kan inte alltid göra som bara jag vill.

Nu har jag bara skrivit väldigt kort om de ställena vi stannade vid, men håll ut bara så ska jag skriva lite mer utförligt...

Inga kommentarer: