söndag 14 juli 2013

Kyrkogårdsvandring i Gränna

För ett par-tre veckor sedan, i samband med att jag skulle ha en stadsvandring så började jag fundera på vart Amalia Erikson ligger begravd. Ni vet, hon med polkagrisarna. Visst måste hon ligga begravd i Gränna? Så jag frågade en kollega om hon visste, och visst ligger hon begravd i Gränna. Exakt vart på kyrkogården visste hon inte. Och, med en gång fick jag ett "mission". Jag ska minsann hitta Amalias grav. Och när jag nu ändå var igång så kunde jag ju leta upp graven där S A Andrées föräldrar är begravda. S A Andrée himself är ju begravd i Stockholm. Nu fick jag även tipset att leta upp fröken Valborg Francks grav. Av olika anledningar har denna kyrkogårdsvandring dröjt, men nu så har den då blivit av.

Och även om jag hade varit inne på sajten gravar.se så hade jag faktiskt svårt att hitta Amalias grav. Jag gick gång upp och gång ner... Jag visste vilket "kvarter" och gravplatsnummer, men det hjälpte ju föga när kvarteren inte var uppmärkta. På den nya delen av kyrkogården så är de uppmärkta, men inte på den gamla...

Men, efter mycket letande så hittade jag till slut hennes grav. Enkefrun Amalia Eriksson, född Lundström. Född 18 november 1824, avled 25 januari 1923. I samma grav ligger dottern Ida begravd. Född 7/9 1858, och avled 1/1 1945.

 
När jag gick där gång upp och gång ner, så hittade jag förstås en massa andra intressanta gravar. Som t.ex. Kongl. hofpredikanten prosten och kyrkoherden Johan Georg Rogberg. Det är ju ändå lite synd om karln. Han var då prost i Gränna och var med om att bygga upp Gränna kyrka igen efter den ödesdigra branden 1889. Kyrkan skulle återinvigas den 15 september 1895. Då går prosten och dör den 14 september. Alltså dagen före invigningen...
 
 
Jag hittar S A Andrées föräldragrav, där ligger även dottern Jenny begravd. Eller, jag tror att det är dottern i alla fall.

 
Hittade en grav över Ebba Örnsköld. Vem var hon? Och varför har hon en gravsten som ser ut som en avkapad kolonn?
 
 
Inte alls långt från S A Andrées föräldrars grav hittar jag då fröken Valborg Francks grav. Men vem var Valborg Franck frågar du dig som inte kan Grännas historia. Valborg Franck drev skola i Gränna i 50 år (1875-1925). Först drev hon en flickskola och sedan så var det en "blandad" skola, vilket var mycket ovanligt på den tiden. Till sin hjälp hade hon sin trotjänarinna Augusta från Visingsö, som ligger begravd på samma plats. Huset där Valborg drev sin skola (och bodde) är vad vi idag kallar för Franckska gården, och som sedermera blev Andréemuseet!

 
När jag gick där på kyrkogården så såg jag många pampiga gravstenar över diverse baroner och friherrar och allt vad det var. Jag kände igen väldigt många namn utifrån att jag läst en del hembygdslitteratur och även läst på om Grännas historia, dels av eget intresse men även inför stadsvandringar... Och det är som det är med stora pampiga gravar. Men, det är de där små "anonyma" gravarna/gravstenarna som fångar mitt intresse. Ett enkelt träkors, eller en ynka liggande sten, med kanske inte mer än ett förnamn på, det får min hjärna att gå på högvarv.
 



 
 
I Gränna finns inte mindre än två kyrkogårdar. En som ligger alldeles intill kyrkan, och den "nya" som ligger några kvarter bort, närmare Vättern. Och det var på "nya" kyrkogården jag hittade de här gravarna. På "gamla" kyrkogården, in till kyrkan finns några riktigt vackra gravstenar. Men det får bli en annan vandring...

Inga kommentarer: