måndag 16 juli 2012

Norra Solberga Klockstapel

Högt uppe i Jönköpings Stadspark hittar man en klockstapel. Denna klockstapel härstammar från Norra Solberga i Nässjö kommun, och har stått på sin plats i Stadsparken sedan 1903.

Den 37 meter höga klockstapeln är helt spånklädd och är av traditionell så kallad klockbockstyp. Vad det nu innebär! Man vet inte exakt när tornet är uppfört, men delar av stommen dateras till 1661!




Men vad fick mig då att traska iväg till en ensam klockstapel i ena "ännen" av stadsparken? Om jag det visste. Tror faktiskt att jag mest traskade dit eftersom jag ville se så mycket som möjligt i Stadsparken när jag ändå var där. Och hade jag ändå tagit mig till Bäckaby kyrkoruin, så kunde jag lika gärna leta upp det där klocktornet, som ju faktiskt är en välkänd symbol för Stadsparken. Och om man nu inte blir superexhalterad över ett klocktorn, så är utsikten härifrån helt ok! =)

Inga kommentarer: