tisdag 17 juli 2012

Friluftsmuseet i Jönköpings Stadspark

I Jönköpings Stadspark hittar man Friluftsmuseet. Det är en samling gamla hus runtomkring i Jönköpings län som är hitflyttade. Här kan man bland annat se ett soldattorp, ett sockenmagasin och en ryggåsstuga. Äldsta byggnaden i friluftsmuseet är just ryggåsstugan som är från 1600-talet. Självklart är det så att kyrkoruinen efter Bäckaby kyrka och Norra Solberga klockstapel som jag bloggat om tidigare hör till Friluftsmuseet. Under sommaren (juni-augusti) kan man gå in i ryggåsstugan och se hur man levde förr i tiden!

Jag tycker att det är rätt mysigt att strosa omkring i Stadsparken och titta på de gamla husen och djuren och så. Tyvärr har jag inte varit här alltför många gånger, då ju Stadsparken ligger uppe på en höjd, en liten bit från centrum. Och jag har ju inte bil. Men, så kom jag ju på, att det måste ju ändå gå lokalbuss upp mot Stadsparken. Jag var självklart på det klara med att hållplatsen kanske inte låg ända inne i Stadsparken, men hyfsat nära borde det ju ändå finnas en hållplats. Och det gör det. Hyfsat nära alltså.

Så en dag i början av juli, tog jag helt sonika först bussen från Kaxholmen in till Jönköping. Jag hoppade av bussen vid biblioteket och promenerade bort till ICA Maxi, för där visste jag att jag kunde plocka ihop min egen sallad. Därefter gick jag från ICA Maxi, till Resecentrum för att därifrån ta bussen mot Dalvik. Och så vid hållplatsen Stadsparken hoppade jag av. Jag började faktiskt med att äta min sallad vid ett bord med utsikt över Vättern!

Huvudmålet med den här utflykten var egentligen Bäckaby kyrkoruin (som jag redan bloggat om), men när jag ändå var här så passade jag självklart på att titta lite på djuren och de övriga husen i friluftsmuseet. Det gäller ju att passa på!

Ett av husen som man kan se är ett soldattorp, som ursprungligen stod i Råssmäte, i Linderås socken. På en skylt intill huset kan man läsa att det flyttades från Jönköpings kasernområde vid Ryhov, där det legat sedan 1915 och använts som museum. Soldattorpet tillsammans med en bodbyggnad och fähus flyttades till Stadsparken 1929.
Soldattorp

Tuppen i hönsgården
Mittemot soldattorpet står en trossbod, som också tillhörde museet vid Ryhov, och flyttades till Stadsparken samma år som soldattorpet. Boden stod tidigare utanför Byarums kyrka där den fungerat som förråds- och utrustningsbod för Mo härads kompani vid Jönköpings regemente. Här förvarades trosstält, verktyg, kokutrustning med mera. Boden sägs vara uppförd tidigast på 1780-talet.
Trossbod
I varje socken fanns förr ett sockenmagasin. Här samlade man överskottet på säd, och sedan vid nödår så kunde man ta härifrån... Fanns det riktigt gott om säd så kunde man sälja det, och förtjänsten gick till att hjälpa de fattiga eller bygga skolhus och så vidare. Det här sockenmagasinet kommer från Ingatorps socken i Eksjö kommun. Enligt ett kungabrev från 1840, uppfördes denna byggnad 1757. Sockenmagasinet kom till Stadsparken 1908.
Sockenmagasin
I närheten av ryggåsstugan finns en vacker loftbod. Det är en så kallad svalgångsbod, troligen från 1600-talet, och den kommer från Stora Tofta, Flisby socken i Nässjö kommun. Den här loftboden består av ett rum på ovanvåningen och ett rum på bottenvåningen. Det användes främst som magasin för säd och andra livsmedel. Men på vissa platser fungerade loftboden som sovplats för gårdens piga och dräng. Loftboden var förutom boningshuset, den viktigaste byggnaden på gården!
Loftbod
Ryggåsstugan är nog lite av friluftsmussets stolthet. Den härstammar från 160-talet och kom till Stadsparken 1904, från Sjöaryd i Markaryds socken. Den består av en ryggåsstuga och två högloft. Under perioden juni-augusti är den öppen dagligen 11-17, och man kan gå in i stugan för att se hur man levde förr.

Bredvid/intill ryggåsstugan står en visthusbod som troligen är från 1700-talet. Den har tidigare stått i Kulebo, Järsnäs socken, Jönköpings kommun, och kom till Stadsparken 1928. Här förvarades matvaror som rökt korv och saltat kött.
Ryggåsstugan
Är ni i Jönköping ska ni självklart göra ett besök på Stadsparken. Om inte annat för utsiktens skull! Har man barn finns här djurhägnader och Jönköpings största lekplats! Lite i skymundan finns här även ett fågelmuseum, med en mängd uppstoppade fåglar och fågelägg (dessa är självklart inte uppstoppade).

Inga kommentarer: