onsdag 4 juli 2012

Kiruna kyrka

Här kommer ännu ett litet inlägg tillägnat min kära syster, som nu i veckan faktiskt beger sig ut på en Sverigeresa!

Om man är i Kiruna får man självklart inte missa kyrkan. Även om man kanske inte är så intresserad av just kyrkor. Denna kyrka i nygotisk stil, ser nämligen inte ut som alla andra kyrkor...


Kyrkan uppfördes 1909-1912 under ledning av LKAB:s byggnadschef i Kiruna, Bengt Lundgren. LKAB:s disponent, och Kirunas grundare Hjalmar Lundbohm, ska ha sagt till kyrkans arkiktekt (Gustaf Wickman) att han skulle bygga en kyrka som är som en lappkåta.

Den uppmärksamme har väl redan noterat att kyrkan fyller 100 år i år!

Och kyrkan påminner verkligen om en lappkåta, med sin breda bas och avsmalnade topp. På kyrkans takfall kan man se 12 bronsskulpturer. Dessa föreställer människor i olika sinnestillstånd.

Kyrkan utsågs 2001 som Sveriges vackraste kyrka genom tiderna. Och om du frågar mej så kan jag förstå varför!


Kyrkan har inget torn så alldeles intill kyrkan står en fristående klockstapel. Den uppfördes faktiskt före kyrkan och stod klar redan 1907.

Interiört andas kyrkan nationalromantik, med utsmyckningar av prins Eugen, Christian Eriksson och Ossian Elgström.

Jag minns att jag tyckte att kyrkrummet var ganska mörkt. Men det var kanske en halvmulen dag när jag var inne i kyrkan.
Altartavlan, målad av prins Eugen


Kyrkorgeln

Samer som tillber det kristna korset på altarbordet
Öppet: Dagligen 11 juni-13 augusti 9-17.45 (2012)

Inga kommentarer: