onsdag 13 juni 2012

Jönköpings slott

Något som jag är "svag" för, så är det slott och fästningar. Det gör faktiskt inte så mycket om det visar sig vara en ruin. För ett par år sedan så lånade jag en bok på biblioteket som heter nåt i stil med svenska slott och borgar. I denna bok så stod det om Jönköpings slott. Vilket slott tänkte jag. Visst nu hade jag inte varit i Jönköping centrum så jättemånga gånger i mitt liv när jag fick tag på denna bok, men något slott i Jönköping hade jag då inte hört talas om!

Inte så konstigt kanske, för det finns verkligen inte mycket kvar av slottet idag. En liten "vall" med en ensam kanon på i Rådhusparken är det som påminner om att det en gång i tiden stått ett slott här. Inte så mycket kvar med andra ord, och förmodligen därför jag inte visste om Jönköpings slott!

Den lilla vallen, med den ensamma kanonen.
Sett från Rådhusparken
Redan 1283 lät franciskanermunkar bygga ett kloster i nuvarande centrala Jönköping. Som på så många andra platser i Sverige så drog Gustav Vasa in klostret till kronan i samband med reformationen. 1544 bestämde Gustav Vasa att man skulle bygga ett slott på det gamla klosterområdet. I kriget mot danskarna 1612, så sattes slottet i brand för att inte dansken skulle inta slottet. Man vet faktiskt inte om slottet var helt färdigbyggt då.

På 1800-talet togs beslutet att riva lämningarna efter slottet och 1870 var allt rivet. Och jag måste erkänna att jag tycker att 1800-talsmänniskan var rätt så korkad. Man insåg inte värdet i gamla byggnader. Nej, nej, ALLT gammalt skulle rivas och beredas plats för nya större byggnader.
Kanonen på vallen
Vid själva vallen med kanonen finns ingen information om varför det står en ensam kanon i Rådhusparken. Om man däremot går till parken alldeles intill - Hamnparken, så hittar men en modell över hur slottet såg ut, och även en informationstavla om dess historia!

Och visst finns det vissa likheter med Vadstena slott? Men, så är det ju samma byggherre. Gustav Vasa. Egentligen finns det ju inte så mycket att se längre. Men bara vetskapen om att det gått omkring människor sedan 1200-talet och för det är ganska hisnande i sig faktiskt!
Modellen över Jönköpings slott i Hamnparken

Hitta hit: Rådhusparken i centrala Jönköping.

Inga kommentarer: