torsdag 28 juni 2012

Falu Koppargruva

Falu Koppargruva är ett i mina måsten ett stopp på syrran och hennes sambos Sverigeresa. Inte bara för att det är ett Världsarv...
Man har brutit malm här i mer än 1000 år, gruvbrytningen kan med säkerhet dateras till 700-talet. Det finns indikationer på att gruvan kan vara ännu äldre. Gruvans storhetstid var under 1600-talet, men ett stort ras 1687 avslutade denna storhetstid. Sista salvan sköts 8 december 1992, och sedan dess är gruvdriften nedlagd. Idag är gruvan en mycket populär turistattraktion.
Idag är det i stort sett slut på all koppar i Falun, men här finns andra mineraler, och man har faktiskt även brutit guld, silver, zink, bly och svavel i gruvan. Man har funnit över 130 olika mineraler i berggrunden.
Under sommaren är det möjligt att tillsammans med guide gå ner i gruvan. Besöksgruvan går ner till ca 67 meter under marken. Den djupaste nivån som man arbetade på låg 440 meter under marken, men den djupaste delen av gruvan ligger nästan 600 meter ner. Sedan gruvan stängdes har den dock vattenfyllts, idag ligger vattennivån på ca 200 meter under marken.
Den guidade visningen tar ca en timma och då får man veta mer om gruvans historia, om bocken Kåre som fann gruvan och Fet-Mats som gick ett grymt öde till mötes.
Ett tips är att ha gummistövlar eller rejäla skor på sig, och en långärmad tröja för det är kyligt där nere i gruvan. Hjälm och snygg cape ingår i priset i guidningen!
Stora stöten
Den snygga munderingen.
Har man inte stövlar kan man alltid köpa
snygga blåa tossor att dra över skorna

På väg ner i gruvan!

Nere i gruvan

Tegelvägg, från 1600-talet om jag inte minns fel

Nere i gruva n
Även om jag tyckte det var riktigt intressant att få vara nere i gruvan, så var jag lika glad jag kom upp ur gruvan, båda gångerna... Jag är inte riktigt förtjust i att vara, i detta fall, 67 meter under jord. För tänk om det rasar! Guiden sade att det är självklart inget att vara rädd för där nere, det har varit uppstöttat sedan 1600-talet. Mmmm, just det... 1600-talet, så vad säger att det inte kan rasa just när jag är där nere! ;) Och med detta så har jag skrämt iväg några potentiella besökare till gruvan! Det gäller ju dock att undvika att de där tankarna inte får någon plats i hjärnan...

Öppet: Året om

Entré: Ja

Tillgängligt: Man måste kunna gå i trappor, och klara av "normal" promenadtakt.

Hitta hit: Skyltat från infarterna till Falun från riksväg 50 från Borlänge, riksväg 80 från Gävle och Rättvik och väg 293 från Leksand.

Inga kommentarer: