torsdag 4 augusti 2011

Vadstena slott

Mitt i Vadstena hittar man ett magnifikt renässansslott omgiven av en vallgrav. År 1545 började Gustav Vasa bygga en försvarsfästning här i Vadstena ev. som skydd för danskarna. Men jag har även läst att det inte var mot en yttre fiende, utan för att hålla koll på upproriska bönder! Delar av byggnadsmaterialet tog han från Alvastra kloster, som han konfiskerat i samband med reformationen.

Gustav Vasa tillbringade inte så mycket tid, men då han 1552 gifte sig med Katarina Stenbock i Vadstena Klosterkyka så hölls bröllopsfesten här på Vadstena Slott. Idag är Vadstena slott ett av Sveriges bäst bevarade renässans. Jag läste någonstans att det är Sveriges bäst bevarade, men jag har även läst/"lärt" mig att Kalmar Slott är Sveriges bäst bevarade renässansslott, till och med Nordens om jag inte missminner mig! Här i Vadstena, liksom i Kalmar så är det Gustav Vasas söner som fullföljde slottsbygget som stod klart 1620.

Slottet är öppet för besökare, men vi (jag och syrran) nöjde oss med att gå ett varv runt slottet och njuta av det från utsidan, då vi hade fler ställen att besöka!

Vadstena Slott

Vallgraven runt Vadstena slott, med gästhamnen!
Vill du veta mer om Vadstena slott? Kika då in här!
Öppet: Maj-september. Mer detaljerad info om öppettiderna hittar du här!
Entré: Lyckades inte ens på Vadstena Directs (slottets) hemsida få reda på vad entrén till slottet var, utan jag var tvungen att ringa dem! Då fick jag veta att det kostar 60 kr att gå in på slottet. Vill man hänga med på en visning så blir entréavgiften 90 kr. Jag kan ju dock tycka att man ska hitta entrépriset på hemsidan...

Inga kommentarer: