fredag 19 augusti 2011

Brahekyrkan

600 meter från färjeläget på Visingsö hittar man Brahekyrkan, uppförd av ätten Brahe. På platsen där Brahekyrkan står, fanns tidigare Ströja kyrka, uppförd på 1100-talet, som var kungarnas kyrka, dvs kungarna på Näs. Det har förmodligen funnits en enkel träkyrka redan tidigare på platsen.
Brahekyrkan
Brahekyrkan uppfördes i  början av 1600-talet uppförde greve Magnus Brahe, på grunden av den medeltida Ströja kyrka. Magnus Brahe hann aldrig bli klar med kyrkan, utan det var hans brorson och efterträdare Per Brahe d.y. som färdigställde kyrkan som invigdes 1636. Per Brahe d.y. ville inte att det "bara" skulle vara en kyrka, utan den skulle även fungera som gravkyrka, konstmuseum, lokal slotts- och församlingskyrka, och nationalhelgedom! I sakristian hittar man en vacker silverskatt med bl.a. det som anses vara Ebba Brahes brudkrona. I gravkoret vilar sex medlemmar ur Braheätten, dock ingen av grevarna. Kyrkan har en separat klockstapel som uppfördes på 1670-talet då det visade sig att kyrktornet var för klent för de nya kyrkklockorna som Per Brahe d.y. hade beställt!

Jag är inte helt på det klara i vilken "stil" kyrkan är. Första tanken är det "måste" vara barock, för visst förknippas väl den svenska adeln och 1600-talet med barocken?! Men så läser jag bl.a. på turistbyråns hemsida att det är en hallkyrka i renässansstil! Nu är jag absolut ingen kännare av sådana här byggnadsstilar så jag ska inte uttala mej. Däremot tycker jag att det är en otroligt vacker kyrka, som är väl värt ett besök!

Altaret
Predikstolen

Apostlaskulpturer
Ebba Brahes brudkrona
Klockstapeln
Jag har ju en förkärlek till gamla kyrkor, och att kliva in i Brahekyrkan är en angenäm upplevelse. Till det yttre tycker jag inte att kyrkan är något speciellt, men interiört är kyrkan helt klart sevärd! Här finns vackra målningar, skulpturer av bl.a apostlarna, ett "maffigt" gravkor... Pricken över i:et hade varit om någon/några av grevarna Brahe varit begravda i kyrkan, men man kan inte få allt. Är man på Visingsö tycker jag inte att man ska missa ett besök i Brahekyrkan!

Öppet: Maj-augusti (under 2011 är kyrkan öppen 11-17 dagligen perioden 7 maj-28 augusti.)
Entré: Fri entré
Hitta hit: Följ bara vägen upp för backen efter hamnen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för inspirerande tips och fina bilder ! Och God jul ska man säga så här års 🤶