måndag 8 augusti 2011

Övedskloster

Strax utanför Sjöbo hittar vi Övedskloster Slott. Slottet har sitt ursprung i ett premonstraterkloster som grundades här på 1100-talets mitt. Man vet inte så mycket om munkarna eller klostret, och tyvärr finns det idag inte några synliga delar kvar av klostret.

I samband med reformationen i Danmark 1536 (Skåne tillhörde ju Danmark vid den här tiden) så upplöstes klostret och blev en kungsgård. Övedskloster är sedan början av 1600-talet i privat ägo, och fick sitt nuvarande utseende på 1770-talet, efter ritningar av Carl Hårleman, efter direktiv av Hans "Bygge-Hans" Ramel. Slottet ägs än idag av familjen Ramel och är inte öppet för allmänheten. Däremot är trädgården öppen för besökare alla dagar.

Jag var sugen på att besöka Övedskloster under en ganska lång tid, men det skulle dröja ända till hösten 2009 innan jag kom dit! Syrran hade självklart tittat in lite på innergården redan hösten 2006! Jag vet faktiskt inte riktigt varför det dröjde innan jag kom dit. Men jag kom dit i samband med de skånska turistbyråernas årliga turistbyråresa, och det var riktigt intressant att få höra om slottets historia. Fast det tänker inte jag tråka er med. Enda nackdelen var att det här var typ sista besöket på vår två-dagars-resa som varit intensiv, så jag var i alla fall lite seg och trött när vi var där, och kanske att jag inte riktigt kunde njuta fullt ut av anläggningen! Även om man inte kommer in i själva slottet  så kan jag rekommendera ett besök här, och parken/trädgården är riktigt vacker att promenera i.





Vill du veta mer? Besök då Övedsklosters egna hemsida!

Öppet: Slottet är ej öppet för allmänheten. Parken är öppen dagligen kl. 9-16

Om jag inte missminner mej så är det Fri entré.

Hitta hit: Från Sjöbo kör väg 13 mot Höör, skyltat.

Inga kommentarer: