söndag 2 augusti 2015

Det stora Gotlandsäventyret, dag 5: Kneippbyn-Burgsvik

Torsdagen den 9 juli var det dags för oss att styra kosan söderut. Vi hade bokat plats på Burgsviks camping, så det var åt det hållet vi åkte helt enkelt. Vi kom inte så långt på vår resa söderut innan vi svängde av från "stora" vägen och in på en mindre. Vi hade spanat in en skylt med en sån där sevärdhetskringla och där det stod Högklint på sedan tidigare. Jag hade även någonstans läst att man har en utsikt över hela Visby, och är det något både jag och syrran gillar så är det utsikter. Jag tror nog att "alla" gillar utsikter. Det är ju lite jobbigt bara om man är höjdrädd...

Högklint: är Gotlands högsta klint, 48 meter hög. Det är sedan 1969 ett naturreservat som nu omfattar ett ca 1,3 km långt avsnitt av den höga och branta kustklinten söder om Visby. Här finns en stig för rörelsehindrade som leder till en handikappanpassad rastplats med grill. När man har tänkt till och gjort området (någorlunda) tillgängligt även för de som inte kan ta sig fram utan hjälpmedel det gör mig glad. Tyvärr så var det väldigt mulet, och blåsigt, när vi var vid Högklint, så vi fick väl inga höjdarbilder. Inte om man vill ha bilder med klarblå himmel och något enstaka moln på himlen. Men, å andra sidan fick vi en lite mer dramatisk upplevelse! :-) Från krönet finns en trappa som leder ner till en avsats som kallas "Getsvältan". Dit vågade min syster sig ner av alla personer. Namnet kommer från att getter som förr betade här ibland tog sig ned till det saftiga gräset på klipphyllan. Men, de tog sig inte upp igen. Vilket resulterade i att det faktiskt dog av svält... Vid Getsvältan har havet gröpt ur flera grottor i klinten. Det finns en stig som leder söderut genom reservatet och som leder till "Rövar Liljas håla", men varken jag eller syrran var sugna på att ge oss ut på en vandring i vad vi trodde flera kilometer (vi skulle ju tillbaka till husbilen med) i kall blåst, och vi var dessutom inte klädda för det heller, så tyvärr fick syrrans sambo se sig besegrad här. Lite elakt så här i efterhand kan jag tycka... Namnet kommer från att tjuven Jonas Nilsson Lilja, i mitten på 1700-talet använde platsen som gömställe och utgångspunkt för sina stöldräder på den gotländska landsbygden. Vid parkeringen finns även toalett!

Jag vid Högklint. Den som har hökögon ser att jag har
mina supersnygga "Foppatofflor" på mig...
Utsikt mot Visby
Högklint

Lite småkalla åkte vi vidare söderut och passerade Tofta strand och vi åkte faktiskt igenom Klintehamn innan vi kom till Fröjel där vi stannade till. Jag hade inför vår resa till Gotland spanat in Fröjel då S. A. Andrée någonstans här den 29 november 1894, landade med sin ballong Svea när han gjorde provflygningar inför det stora "Nordpolsäventyret" 1897". Och när vi kom till Fröjel så såg vi även en kyrka med lite ovanlig form. Då var vi ju" tvungna" att stanna här!

Fröjel kyrka & kastal: ligger fantastiskt vackert med utsikt mot Karlsöarna står det på Gotland.net och jag var väl lite tveksam till detta, men när vi parkerat bilen och stod där på kyrkogården så var det bara att hålla med. De äldsta delarna av kyrkan - långhuset  byggdes på 1100-talet, medans tornet är från 1200-talet och koret och sakristian är från 1300-talet. Kyrkan har en ovanlig form då koret är högre än långhuset, och sådana här kyrkor kallas för sadelkyrkor. Anledningen till denna form är förmodligen att pengarna tog slut till att förnya hela kyrkan! Kyrkan har kalkmålningar från tiden för uppförandet av kyrkan. På altaret står en stor sandstenstavla, som utförts 1634, då Gotland fortfarande var danskt. Triumfkrucifixet med sitt ringkors och sina talrika snidade småfigurer är ett av Gotlands märkligaste och är från omkring 1300. Dopfunten har en fot från 1300-talet och skål med djurfigurer från 1300-talet.

Fröjel kyrka

Fröjel kyrka
Triumfkrucifixet och predikstolen
Dopfuntar och kyrkbänkar
Sandstenstavlan på altaret

På kyrkogårdens östra del finns en labryint, som man tror har samband med en forntida kult här i Fröjel. Namnet antyder att Fröja har dyrkats här.

Labyrinten på kyrkogården
Minnessten över de som omkom under en storm...

Stig blev inte mer än 2 år...

Utsikten mot Lilla Karlsö

Norr om kyrkogården står resterna av en medeltida kastal - försvarstorn. Kastalen är 5,7 meter hög och murarna är 1,7 meter tjocka. I gamla, och ofta orosfyllda tider hörde Fröjels hamn till de mera betydande på Gotlands västkust, så det är kanske inte så konstigt att man uppförde en kastal här.

Kastalen
Kastalen

Vi for sedan vidare söderut mot Burgsvik och jag ville gärna fota platsen (ungefär i alla fall) där Andrée landade med Svea 1894, men trots en liten karta med hänvisning som satt vid kastalen lyckades jag inte. Men, jag vet att han var i Fröjel, och det har även jag varit. Det räcker gott och väl! :-)

Var det här nånstans Andrée landade?
Eller var det här nånstans?
Väl framme i Burgsvik stannade vi först till vid Fiket där vi intog vår lunch. Jag tror vi alla känner att vi kan rekommendera Fiket. Sedan for vi vidare till campingen, där vår bokning av någon anledning inte fanns, men det var inga problem att få plats. Direkt när incheckningen var avklarad for vi faktiskt vidare ännu längre söderut, men det kommer i nästa inlägg...

Fiket

Inga kommentarer: