söndag 30 augusti 2015

Längs Göteborgs gator och torg, del 2!

Det här är alltså del två om när jag spatserade längs Göteborgs gator och torg...

På min väg mot Domkyrkan passerade jag Christinae kyrka, eller tyska kyrkan. Dagens kyrka stod klar 1783, men här har funnits en kyrka sedan 1600-talet.

Tyska kyrkan
Jag har länge velat gå in i Domkyrkan, och nu hade jag chansen. Kyrkans officiella namn är Gustavi kyrka, efter Göteborgs grundare Gustav II Adolf. Dagens kyrkobyggnad är från 1815, men här har det stått en kyrka sedan Göteborg grundades på 1620-talet. Denna första provisoriska kyrka ersattes av en domkyrka 1633, som brann 1721. Denna kyrka återuppbyggdes men även denna brann, denna gång 1802. Denna gången var murarna så illa åtgångna att man fick bygga en helt ny kyrka! Stilen är klassicistisk, med doriska kolonner i västportalen. Man lyckades rädda barockänglafigurerna på altaret från branden 1802.

Domkyrkan
Domkyrkan
Domkyrkan

Efter besöket i Domkyrkan gick jag vidare mot Feskekôrka så passerade jag fd Arsenalen, regementets tyghus, och engelska kyrkan, eller St. Andrews Church från 1857.

Fd Arsenalen
St Andrews church
Nu hade jag då äntligen kommit fram till dagens huvudmål: Feskekôrka! Det här är då en saluhall från 1874, för fisk och skaldjur. Och smeknamnet kommer ju från att byggnaden påminner om en norsk stavkyrka.

Feskekôrka

Nu var jag ju egentligen i mål, men nu insåg jag att jag var väldigt nära Haga, och Skansen Kronan, så det var ju bara att traska dit.

Haga var Göteborgs första förstad, där sjömän, fiskare och hantverkare slog sig ner här redan på 1600-talet. I slutet av 1800-talet förvandlades Haga till en myllrande och bohemisk men sliten och trångbodd arbetarstadsdel. När 1960-talets rivningshysteri härjade som värst så lyckades man här stoppa detta vansinne, och här finns därför många av de typiska landshövdingehusen kvar. Idag är Haga ett mysig område att strosa omkring i med många restauranger och caféer och butiker.

Haga
Haga
Högt över Haga reser sig Skansberget med Skansen Kronan på toppen. Fästningen togs i bruk 1698, men den behövdes aldrig användas i krig och avrustades 1806. Kronan, liksom Skansen Lejonet vid Olskroksmotet är ritade av Erik Dahlberg. Kronan har använts som fängelse, nödbostad och militärmuseum. Idag är det tydligen en evenemangslokal. Men, enligt en skylt nere vid trappans början stod det att det skulle vara öppet för besök, men det var igenbommat när jag kom upp.

Stairwayto heaven?
Skansen Kronan
Skansen Kronan
Utsikt från Skansen Kronan
Utsikt Skansen Kronan

Jag skulle ljuga om jag var helt oberörd när jag tagit mig upp för alla trappor. Men, det var värt mödan. Härifrån är en underbar utsikt över Göteborg! Nu var det bara att ta sig nerför berget igen. Väl nere igen så styrde jag stegen vidare mot Avenyn, eller Kungsportsavenyn som den egentligen heter och Poseidon. På vägen dit passerade jag bl.a. Haga kyrka från 1859.

Linnés park i Haga

Haga
Haga kyrka
Statyn Poseidon är tillverkad av Carl Milles och invigdes i september 1931. Poseidon hittar man på Götaplatsen och här finns även Stadsbiblioteket, Göteborgs stadsteater, Konstmuseet, Konsthallen och Konserthuset! Det här är också början, eller slutet av Avenyn som anlades på 1920-talet!

Poseidon!!

Avenyn!!
Karin Boye utanför biblioteket
Karl IX
Nu var jag rejält trött i mina fötter och ben och hade målet inställt på centralstationen och tåget till Öxnered. Och hade jag nu redan promenerat i timmar kunde jag lika gärna promenera sista biten med!

Inga kommentarer: