fredag 14 augusti 2015

Det stora Gotlandsäventyret, dag 10-14: Kalmar och Öland!

Visst är det så, Kalmar och Öland är ju inte Gotland, men turen till Kalmar och Öland ingick i husbilssemestern så därför får dessa dagar gå under "det stora Gotlandsäventyret"! Hur som helst, efter frukost på tisdagen begav vi oss söderut från Oskarshamn och efter ett kort stopp nånstans utmed vägen, jag minns inte var, där det inköptes stormlinor till markisen på husbilen, så anlände vi till Kalmar. Efter att ha betalat för ställplatsen tog vi en liten promenad på stan och sedan gick vi bort mot slottet och vidare till Kalmarsundsparken där vi spanade in sandskulpturfestivalen och den långa bryggan. Annars tog vi det lugnt resten av dagen och kvällen.

Kalmar Slott!
Varje gång jag är i Kalmar ska slottet fotas!
Kalmar Slott
Bryggan vid Kalmarsundsparken

Tripp-trapp-trull i Kalmar

Onsdag förmiddag drog vi över till Öland men innan vi styrde kosan mot Böda Sand där vi skulle sova tre nätter så blev det en sväng till Ölands Köpstad i Färjestaden där det sedan även blev lunch. Mätta och belåtna for vi sedan närapå så långt norrut man kan komma på Öland! När vi checkat in och fått husbilen på plats och campingmöblerna utsatta var det dags för ett dopp i det blå! Ja inte för mig då... På kvällen blev det minigolf och sedan köpte vi mat i gatuköket på campingen.

Ölandsbron i bakgrund
På plats på Böda Sand
Stranden på Böda Sand

Minigolfbanan på Böda Sand

Torsdagen tillbringades till större delen på stranden och det var inte helt fel, även om jag kanske tyckte att det var lite väl varmt ett tag. Även på torsdagen blev det minigolfsspelande innan det blev lite grill till kvällsmat!

Sandstranden på Böda Sand

På fredagen tog vi oss alla cykeltur till Böda hamn där vi käkade lunch och spelade minigolf! Planen var visserligen att vi skulle hänga på campingen både torsdag och fredag, men vi tyckte det var läge för en liten utflykt! Tillbaka på campingen så blev det ett dopp i det blå. Jo då, även jag kom i. Även om jag var tvungen att protestera hej vilt! Sedan tog vi det lugnt fram tills kvällspromenaden då vi spanade in musikunderhållningen med bl.a. Tobbe Blom, Mojje och Molly Sandén. Självklart spanade vi in "5th avenue", det är ju ett måste när man är på Böda Sand!

Ut på tur!
Fredagsgodis!!

Bödasågens allhandel
I väntan på lunchen i Böda hamn
Dagens färdmedel!
Ut på tur!
Böda hamn

Minigolfbanan vid Böda hamns camping.
Trots en finfin start så förlorade jag faktiskt!
På väg tillbaka till campingen, genom Bödaskogen
Tummen upp var alltså innan jag gick i!
Böda Sands camping. Inte 5th Avenue dock.

På lördagen var det då dags att avsluta det här husbilsäventyret och vi började hemresan med att sitta i bilkö dryga timmen. Det har vi inte gjort på evigheter! När bilkön släppt i Borgholm och vi fått mat i oss var det bara att köra hem till Kaxholmen, och för min del så var husbilsäventyret över där. Syrran och C hade ju ytterligare ett par timmars resa kvar på sitt Gotlandsäventyr!

Och för att göra en lång historia kort, så var det här en helt fantastisk husbilssemester, och Gotland var precis så fantastiskt som jag hade hoppats. Men det som överraskade mig var att jag kom att älska Fårö! Jag hade föreställt mig något kargt och eländigt. Och visst var det kargt, men jag kom att älska detta karga!