söndag 21 april 2013

Ven

Dag två på vår studieresa började dimmigt. Väldigt dimmigt. Det var knappt så jag så vår minibuss som var parkerad bara på andra sidan gatan av vårt hotell! Men "lite" dimma skulle inte förstöra min dag på Ven, den saken var då klar. Alla var dock inte lika nöjda med vädret. För nu skulle vi ju inte få se Ven. I mitt tycke så var det bara lite mer spännande... Fast, det är klart, det är ju tråkigt att missa utsikten från t.ex. Backafall.

Dimmig morgon

Båten som tog oss till och från Ven. Bilden är tagen på Ven
Självklart hade jag sett till att vi skulle cykla på Ven. Det är ju bara ett måste! Så vi började med att gå upp för den långa och ganska branta backen upp till cykeluthyrningen. Väl uppe på platån möttes vi av ett hav av gula cyklar, och när vi hittat de cyklar som var ordnade åt oss så tog jag täten och trampade iväg ett lagom tempo. Trodde jag. Övriga gruppen halkade snart efter. Herregud, hur långsamt cyklar de egentligen? Och då har ändå tre av dem varit med i en cykelutmaning i kommunen, och vunnit hela tjotaballongen! Nåväl, jag fick skruva ner tempot rejält, så att jag inte tappade bort gruppen.

Några av de ca 1 400 cyklar som finns för uthyrning.
När vi parkerat cyklarna vid observatoriet sade jag åt gruppen att vi ska nog gå lite längre bort, för här verkar inte museet vara, och så traskade jag iväg. Men fick bara med mig en av de övriga fem. De andra hade antingen inte lyssnat, eller hört vad jag sade, och ungefär här var jag trött på gruppen...  Det var lättare att valla 50 vilsna svenskar i Karnaktemplet och Konungarnas Dal i Luxor bland 1000-tals andra vilsna turister, än fem kollegor på ett mer eller mindre öde Ven!

 
Stjärneborg, Tychos observatorium
Hittade museet och fick gå tillbaka för att hämta mina vilsna kollegor! Visningen av Tycho Brahes assistent var perfekt! Först fick vi gå lite fritt, sedan berättade hon om Tycho, hans Uraniborg och så fick vi gå in i hans observatiorium, och ta del av ett ljus- och ljudspel, innan vi gick tillbaka till museet och avsluta studiebesöket. Självklart var jag tvungen att bryta, när vi gått nästan 20 min över tiden. Inte helt poppis kanske, men som ansvarig ville jag för allt i världen missa färjan tillbaka kl 15.00.

Själva museet är sedan 2005 inrymt i f.d. Allhelgonakyrkan, och här kan man tematiskt ta del av Tycho Brahes liv och vetenskapshistoriska betydelse.

Tycho Brahemuseet
Tycho Brahemuseet

Tycho Brahemuseet
Utomhus har man byggt en häck som visar grunden för Tychos slott Uranibor, man har rekonstruerat hans trädgård, och här finns även en väderstation, planetstig och en idéhistorisk lekpark! En bit bort från själva museiområdet finns friluftsutställningen "Hoc vallum e molam", och berättar historien om Tychos pappersmölla.

Tycho Brahe i sin trädgård
Men vem var Tycho Brahe? För att göra en lång historia kort. Han var dansk vetenskapsman/astronom, som upptäckte en ny stjärna i stjärnbilden Cassiopeja. Danske kung Fredrik II, insåg betydelsen av att ha en stor vetenskapsman i sin tjänst, och gav honom Ven i förläning. I gengäld skulle Tycho bygga ett eget observatorium och leda ett ambitiöst vetenskapligt program. Detta lär ha kostat Danmark mer än 5% av landets BNP! Ett världsrekord som har stått sig sedan dess...

Vill du veta mer om Tycho Brahe och Tycho Braheminnena, besök Tycho Braheminnenas hemsida. Här finns hur mycket matnyttigt som helst.

Vi trampade sedan vidare norrut över Ven, och kom så småningom, eller ganska snart faktiskt, till S:t Ibbs kyrka. När vi kom hit så insåg jag att jag kanske borde läst på lite om själva kyrkan, för självklart fick jag frågor. Men som den kyrkokännare jag är så kunde jag snabbt, utan ha läst någonting tala om för mina kollegor att den är uppförd på 1200-talet i romansk stil, med trappstegsgavlar. Den är helgad åt S:t Ibb (vem det nu är...). På en av informationstavlorna vid kyrkan kunde snabbt ta reda på att Ibb är en variant av Jakob, och S:t Jakob är köpmännens skyddshelgon. Efter en googling på ajfånen fick jag bekräftat att kyrkan är från 1200-talet och att den sedan byggdes ut på 1400-talet. Jag har inte lyckats få bekräftat att den är byggd i romansk stil, men jag vidhåller det ändå!

S:t Ibbs kyrka
S:t Ibbs kyrka ligger otroligt vackert högt uppe på åsen på Vens nordvästra del. Nedanför kyrkan ligger Kyrkbackens hamn, och tanken var att vi faktiskt skulle cykla dit med, men då jag var ledare för den här resan så beslöt jag mig för att ta bort den delen, för att spara in den tid vi faktiskt var försenade... Men utsikten över hamnen och "backafallen" från kyrkan är inte att leka med. Den hade med all sannolikhet varit ännu vackrare om vi haft klart väder!


Kyrkbackens hamn

Utsikt från S:t Ibbs kyrka
Efter att ha pustat ut lite och njutit av utsikten cyklade vi sedan vidare till Spirit of Hven Backafallsbyn. Här skulle vi äta lunch, och som grädde på moset så fick vi en visning av destilleriet också! Här tillverkar man nämligen whisky, gin, aqua vitae, vodka, winter schnapps, summer schnapps. På visningen fick vi framför allt lära oss mer om hur whiskytillverkning går till och vad som egentligen är single malt whisky!

Efter maten fick vi en snabb rundtur på hotellområdet, och därefter var det faktiskt dags att cykla tillbaks ner till hamnen! Och vi var tillbaka i god tid före färjan skulle gå. Vilket kändes bra, eftersom jag ett tag trodde att vi inte skulle hinna med den... Samtidigt visste jag ju inte hur lång tid det skulle ta att cykla mellan de olika platserna på ön.

Spirit of Hven

Hela gänget, plus herr Whisky!
Har ni inte varit på Ven, ta er dit. Jag har inte gjort min sista resa dit, den saken är klar. Men, lämna om möjligt bilen i Landskrona. Det kostar nämligen tusenlappen att ta med sig bilen över, och då får du ändå hosta upp 100-lappen per person som är med i bilen! Gör som vi, hyr cykel. Åk häst och vagn, traktor med vagn eller ta ö-bussen. Då ön inte är mer än 4,5 km lång så går det ju också alldeles ypperligt att promenera runt!

Inga kommentarer: