torsdag 11 april 2013

Sofiakyrkan

Jag har förmodligen i tidigare inlägg här på bloggen skrivit om min "förkärlek" till kyrkor. Och har jag inte det så kan jag ju säga att det är just så. Det är egentligen inte så mycket att det är Guds Hus som fascinerar mig, utan själva byggnaden, arkitekturen och interiören. Egentligen gillar jag gamla medeltida kyrkor mest. Det är något speciellt att kliva innanför dörrarna på en byggnad som man vet är byggd för evigheters evigheter sedan, och att de står kvar än idag...

Men nu är det inte kyrkor i allmänhet som jag ska blogga om utan om Sofiakyrkan på Väster i Jönköping. Är man i Jönköping är det väldigt svårt att missa denna kyrka, då man ser tornen "vida omkring".


Kyrkan som fått namn efter drottning Sofia, Oscar II:s gemål, är uppförd i så kallad nygotisk stil. Den nygotiska stilen är en imitation av medeltida (gotiska) helgedomar, ger mycket ljus, luft och rymd. Kyrkan invigdes 1888 av biskop Johan Andersson. Den som ritat kyrkan är arkitekt och professor G F Dahl, som för övrigt även ritat Kungliga biblioteket i Stockholm. Idag är den tegelröda kyrkan en av Jönköpings vackraste kyrkor. Annat var det när kyrkan invigdes. Den var rent av en besvikelse förmånga jönköpingsbor, den ansågs vara en rysligt ful, mörk och dyster kyrka.

Platsen där man byggde den nya kyrkan, som det för övrigt tog hela 25 år från beslut till att grundestenen lades var tidigare en vallgrav från 1300-talet, och en omtyckt lekplats och marknadsplats, och så skulle det för övrigt förbli...

Den lördagen jag vågade mej in i kyrkan så pågick det repetioner inför en konsert som skulle hållas dagen därpå. Och då kunde jag ju självklart inte med att utforska hela kyrkan. Av feghet eller av respekt för de som övade, det vågar jag inte svara på... Då jag av någon anledning inte vågade mej på att utforska kyrkan ordentligt då jag var där sist gång, så måste jag självklart göra ett nytt besök snart.


I år firar kyrkan ju 125 år, och det retar mig lite att jag jobbade ute på öa den helgen då man hade lite festligheter med öppet hus, då man bland annat kunde få en tornvisning. Det hade varit lite kul att klättra upp i ett av de 71,5 meter höga tornen.

Öppet: Sofiakyrkan är öppen dagligen, året om
Hitta hit: Klostergatan, på Väster i Jönköping

Inga kommentarer: