lördag 13 april 2013

Magasinssafari

Jönköpings Läns Museum har nu varit öppet i lite drygt en månad efter två års renovering. Och i samband med invigningen av länsmuseet så anordnade man magasinssafari. Det här hade både jag och S på jobbet uppmärksammat. Det här måste vi ju bara gå på! Vi fick även med oss I, och S.s sambo R.

Sånt här tycker jag är spännande. Tänk att få kika omkring bland det som liksom inte får plats, eller man inte kan/vill ha ute i utställningarna. Jag hade dock ingen aning om vad vi skulle kunna tänkas hitta där inne.

Det var vita museihandskar på, för en safari är väl inte kul om man inte får ta på grejerna? Och det var blåa plasthosor på skorna, för man vill inte få in byggdamm i magasinet. Helt förståeligt.

Museivantar på!
Och här fanns verkligen allt möjligt. Möbler, plåtskyltar, en gammal dator, vapen, kameror, kopparpannor, leksaker... Ja säg det som inte finns här...

Plåtskyltar

I har hittat sin nya kamera!
Vid samlingen gamla vapen, där jag gick jag och I igång på riktigt. Sånt här gillar jag. Få ta på hillebarder och andra hemska dödsvapen. Fast, jag gillar inte krig, och att man ska ihjäl varandra. Men, det är något speciellt ändå att få känna på vapnen!

Vapen, tror jag har hittat ett gäng hillebarder

Foto: Ingrid Larsson
Tar sikte...
Roligast var nog ändå när jag fick prova insatsstyrkans (från 1960-talet) väst och hjälm, eller var det piketens? Nej jag minns inte. Hjälm och väst var i alla fall sjukt tungt, och det var en otrolig lättnad när jag fått av mig alltihop. Jag kunde självklart inte motstå när man sa att det var ok att prova!
Häpp!
Dessvärre har man inte de här magasinssafarisarna i sitt ordinarie program, men det finns ev planer på att ordna det igen. Så håll utkik!

Vill man besöka länsmuseet har man öppet alla dagar utom måndagar. Onsdagar har man dessutom kvällsöppet! Fri entré är det dessutom.

P.S. Ber om ursäkt för den halvtaskiga kvalitén på bilderna. Men, jag har fotat med iPhonen, för jag kunde inte med att hala upp min vanliga kamera... D.S.

Inga kommentarer: