lördag 20 april 2013

En liten promenad i Landskrona

Tidigare i veckan så var jag och mina kollegor på studieresa till Landskrona-Ven. I samband mede den här studiresan så gick vi en promenad längs med Landskronas centrala delar! Vad jag har förstått av mina kollegor så var det här en mycket uppskattad promenad. Och då det var jag som var lite ansvarig för upplägget av den här studieresan, så värmer det självklart extra när man får veta att det man planerat är uppskattat! Under den här promenaden fick vi bland annat se:

Sofia Albertina kyrka, ritad av Carl Hårleman, som bland annat även ritat Övedskloster, Stockholms gamla Observatorium, samt att han var med och byggde klart Stockholms slott. Grunden till Sofia Albertina kyrka lades 1754, och den invigdes 1788. Kyrkan är uppkallad efter Gustaf III:s syster. Till det yttre tycker jag kyrkan påminner om en katedral, med sina två torn! Men varför har den två torn? Kyrkan är ju ingen domkyrka... Sofia Albertina kyrka ersatte en 1400-talskyrka (Johannes Döpares kyrka), som enligt en militär kommendant låg för nära citadellet och revs därmed.

Sofia Albertina kyrka
Gamla kassan: var fortifikationsförvaltningen, och uppfördes 1754. Och vad är då fortifikationsförvaltning? Det har nåt att göra med militären i alla fall, och det är väl inte så konstigt att det funnits en fortifikationsförvaltning i Landskrona med tanke på Citadellet (som ju är en militär befästning). Sedan 1956 är gamla kassan i privat ägo, och en omfattande renovering genomfördes. Idag är huset varsamt renoverat i 1700-tals-stil, och det är välfyllt med konst och antikviteter. Här ska tydligen en av Antikrundans experter bo. Missade dock vem av dem det är. Men det är inte Bo Knutsson för han bor och verkar i Vänersborg, det vet jag!

Gamla Kassan
Nyhamn: med marina och gästhamn(?). Här vid Landskronas hamninlopp byggs det för fullt, och moderna bostadshus poppar upp. Här är en fin kajpromenad, men inga affärer och restauranger vad vi kunde se. Varför?
Nyhamn
Gråen: på 1700-talet ville man göra Citadellet ännu större, och även bygga en ny stad. Man började faktiskt bygga en stor fästning på grundet Grået alldeles utanför Landskrona, men den blev färdig. Idag är den konstgjorda ön ett fågelreservat och här finns även ett 50-tal koloniträdgårdar.

Gråen
Nya vattentornet: hittar man vid småbåtshamnen, och är uppfört 1970. Fast i ärlighetens namn så var det ju egentligen det gamla lotshuset jag ville fota. Men, nu råkade även vattentornet komma med på bilden. Och jag vet inte så mycket om lotshuset...

Lotshuset med Nya Vattentornet i bakgrunden!
Citadellkolonierna: I Landskrona finns Sveriges äldsta koloniområde, uppfört i slutet av 1800-talet. Ok, egentligen anlades det ett koloniområde i Malmö före man gjorde det här i Landskrona. Men, det i Malmö är rivet, och då kan man i Landskrona ståta med att det är här Sveriges äldsta koloniområde finns! I mitt tycke så är väl kolonistugor mer som små sommarstugor, och de allra flesta är mycket välskötta. Här finns Sveriges enda kolonilottsmuseum - Rothoffska kolonin. Rothoffska kolonin är från 1903 och stugan och trädgård är öppna för allmänheten. Som namnet antyder så ligger detta i anslutning till Citadellet, närmare bestämt på befästningsvallarna!

Rothoffska kolonin, Citadellkolonierna
Citadellet: en av Nordens bäst bevarade 1500-talsfästningar, och faktiskt Sveriges enda bevarade jordvallsbefästning. Citadellet uppfördes 1549-1559 av den danske kungen Kristian III. Det har även fungerat som fängelse och flyktingförläggning.

Copyright: Jenny Karlsson
Citadellet, taget från ett tidigare tillfälle.
Selma Lagerlöfs hus: vad åtminstone inte jag visste förrän mitt första besök i Landskrona sommaren 2010, var att Selma Lagerlöf faktiskt bott i Landskrona! Men det har hon gjort, hon jobbade som lärare här i Lndskrona. Selma Lagerlöfs hus eller Haijska huset som det också kallas, uppfördes 1757-1769. 1871-1915 var det en flickskola. Det var här som den knappt 30-åriga Selma Lagerlöf skrev de första kapitlen i Gösta Berlings saga. Men vem var Haij, som ju trots allt fått döpa huset? Är det en person ur den adliga släkten Haij med anor från Skottland? Men, jag ska inte gräva ner mig i vem som egentligen byggde huset...



Selma Lagerlöfhuset/Haijska huset
Jag har tidigare i bloggen skrivit om Citadellet och Skulpturparken i Landskrona, och om du klickar på länkarna så kommer du direkt till dessa inlägg!

Inga kommentarer: