fredag 30 mars 2012

Finns det indianer i Ekshärad?

Ovanstående fråga ställde jag mej jag en aprildag 2007, när jag befann mig i Ekshärad. Ja, nu har jag gått tillbaka rejält i tiden... Men vad gjorde jag i Ekshärad en aprildag 2007? Det är ju inte någon världsmetropol precis... Nej, anledningen till att jag var här stavas examensarbete. Egentligen var det i Hagfors, jag och två klasskompisar var, men vi fick rådet att passa på att besöka Ekshärad när vi ändå var i Hagfors! Examensarbetet gick ut på att skriva en turismstrategi för en svensk kommun som saknade sådan. Och det gjorde, gör?, Hagfors. Och för att få en liten större inblick i kommunen åkte vi upp på ett litet studiebesök i ett par dagar!

Anledningen till att jag ställde mej denna fråga är att det mitt i Ekshärad, står en totempåle! Och totempålar är ju starkt förknippat med just indianer. Så varför har man en totempåle mitt i byn? Och varför kallas Ekshäringarna för indianer?

Självklart finns det flera förklaringar till detta, en sägs vara att det kommer från när man flottade timmer på Klarälven, och flottarna följde med timret ner till Forshaga. Enligt Forshagaborna såg Ekshäringarna ut som vildar, solbrända, seniga och muskulösa, tack vare det hårda arbetet med stockarna. Inte pratade de mycket heller, och när de väl öppnade munnen var det svårbegripligt och fåordigt! Förmodligen typiskt "indianskt".

En annan orsak sägs vara att självaste kung Karl XI var på besök i Ekshärad, och han beordrade prästen, Aurenius, att åka till Amerika för att frälsa vildarna där. Sagt och gjort, Aurenius åkte till Amerika och till Delawarefloden där Minquaindianerna levde. Här grundade han S:t Annes församling. Aurenius upptäckte att indianstammen hade liknande levnadssituation som klarävdalingarna... När svenska nybyggare sedan kom till Delawarefloden, och presenterade sig, kunde indianerna faktiskt säga Ekshärad. Indianhövdingens tal finns dokumenterat!

Totempålen avtäcktes 29/7 1989, och är gjord av träskulptören Lasse Kuparinen. Figurerna på totempålen föreställer viktiga personer och djur i Ekshärads historia.




Mittemot totempålen finns ett konstverk som kallas för "Bågskytten". Enligt legenden var det en jägare som överlevt pesten, som härjade här omkring 1350, som en dag sköt på en fågel som satt på en övervuxen kulle. Han missade målet och när han gick upp för kullen för att hämta pilen, upptäckte han att kullen egentligen var Ekshärads övergivna medeltidskyrka, och att fågeln han sköt mot var själva kyrktuppen. Idag siktar "Bågskytten" mot den medeltida kyrkan, som låg ca 5 km norr om nuvarande kyrkan. Allan Sjöberg heter konstnären som gjort statyn.

Tillgängligt/Öppet: Året om
Hitta hit: Centrala Ekshärad, vid turistbyrån

Inga kommentarer: