söndag 13 mars 2011

Höörs Mölla

Ett av mina små smultronställen i Höör är området kring Höörs Mölla. Det har blivit ett otal promenader till möllan, under alla årstider! Och alla årstider har sin charm...





Höörs Mölla som vi ser idag är från 1839, och var i drift fram till 1947. Efter det att möllan slutat användas förföll den under många år, och rivningshotades. Ideella krafter ville dock annorlunda, och 1979-1980 restaurerades möllan av Föreningen Höörs Mölla. Möllan fungerar, men används inte, men vid speciella tillfällen kan man åter se vattenhjulet snurra, som t.ex. på Möllans Dag som är första helgen i juli.


I den gamla kvarnen finns ett litet möllemuseum, ett trevligt våffelcafé och B&B. Tyvärr har jag inte hunnit med att testa våfflorna själv, men jag har hört av andra att de ska vara riktigt goda.

Från Höörs Mölla utgår fina vandringsslingor, bl.a. "Brottets Bana" som går till Stanstorps stenbrott, där man bl.a. har huggt sten till Lunds Domkyrka (el i närheten i alla fall) och kvarnstenar. Det sägs att Lunds stift/Svenska kyrkan fortfarande äger en bit mark ute i Stenskogen där de kan bryta sten om det behövs till restaurering av domkyrkan i Lund.

Officiell invigning av "Brottets bana" är den 21 maj 2011, men redan nu finns det informationsskyltar och ledmarkeringar utsatta. Jag är dock osäker på om alla ledmarkeringar är utsatta, men jag vet att vandringsleden finns med i boken "Rundvandring för tågburna" av Karin Hoffmann, så det ska gå bra redan nu att vandra där.
Hitta hit: Skyltat från Södergatan i Höör.

Öppet: Sommartid

Inga kommentarer: