måndag 27 december 2010

Sofiero

Sofiero slott - Gustav VI Adolfs sommarslott, strax norr om centrala Helsingborg är ett trevligt för hela familjen, allt från små barn med spring i benen, till mormor/farmor som gillar kungligheter! Idag är slottet bl.a. känt för sin rhododendronsamling, som Gustav VI Adolf började plantera.

Här finns massor av olika blommor, träd och buskar att upptäcka, och om man är förstagångsbesökare så rekommenderar jag verkligen att ta med sig en liten karta över parken, för annars lär man missa otroligt mycket. För här finns otroligt många gångar att promenera i!



Det som jag reagerade på var hur barnvänlig parken/trädgården är. Här finns stora ytor för barn med mycket spring i benen, en labyrint där barn (och vuxna för den delen) kan gå vilse i. Här finns även "Majas Trädgård", men även en lekplats med lekstuga och allt!



Om man som jag, är förtjust i utsikter av olika slag, så har man en fantastisk utsikt över Öresund och Helsingör från parken!

Som sig bör så finns det även en slottsrestaurang/café på Sofiero, men den vågade jag mej inte på att testa, då jag var rädd för priset. Mjukglassen jag köpte i en liten kiosk utanför slottet kostade 25 kr, för en liten bägare!

Under sommartid så är även själva slottet öppet, och i år hade man bla en utställning på tema bröllop, kanske inte så konstigt med tanke på prinsessbröllopet i somras! Parken är öppen året om!

Vill du veta mer om Sofiero slott, så är det den här hemsidan som gäller!

Det är lätt att hitta till Sofiero, då det är välskyltat!

Inga kommentarer: