lördag 4 december 2010

Skånes Mitt

Man kanske inte kalla det för en utflykt, när jag tar mej till Skånes Mitt, då jag bor ca 10-15 min promenad därifrån. Men för dig som inte bor i Höör, så blir det ju en utflykt!

Tittar man på en karta över Skåne så kan man ganska snabbt konstatera att Höör, ligger mitt i Skåne. Och länge ansåg man att Bosjökloster Mölla, strax utanför Höör, var den absoluta mittpunkten. Men, sedan 2007, har Skånska Akademien konstaterat att den geografiska tyngdpunkten inte ligger vid Bosjökloster, utan närmare bestämt inne i centrala Höör! Hur man har räknat ut detta är jag inte insatt i.
För att markera den geografiska tyngdpunkten/mittpunkten så invigdes monumentet "Mittelen" i oktober 2009. Den 4 oktober kl. 12.00 (normaltid) penetrerar solen portalen och solstrålen visar exakt var Skånes Mitt är någonstans.


Frågar du mej så är Mittpunkten lika vacker, alla årstider. Och folk är nyfiken på monumentet även om snön ligger "djup"...

Hitta hit: Skyltat från rv 23 mellan rondellen och avfarten till Skånes Djurpark. Skyltat från Maglasätevägen, korsningen till Åkersbergsgatan.

3 kommentarer:

Unknown sa...

vem har gjort mittelen ?

Unknown sa...

vem har gjort mittelen ?

Jenny sa...

Har jag missat att skriva det? Det är konstnären Lars Ekholm. Och vågar jag mig på en gissning att det är samma Lars Ekholm som här ställer frågan?! =)