tisdag 21 september 2010

Kronborgs Slot, Helsingör

Ibland händer det faktiskt att jag beger mig utanför Sveriges gränser. Och då främst kanske till Danmark, då jag ju numer bor ganska nära den danska gränsen!

I många år har jag tänkt att jag minsann ska åka ner till Helsingborg, ta båten över, det tar ju bara 20 minuter, och promenera bort till Kronborg. Sedan jag flyttade hit ner till Skåne så har det ju blivit ännu smidigare för mig att åka över till Helsingör, men inte att jag har gjort det... Men så i somras fick jag med mig min vapendragare, syrran, över sundet och ett besök på Kronborg.
Lite historia: På 1420-talet beslutade Erik av Pommern som då var Danmarks kung att man skulle införa tullavgfiter av fartyg som var på väg in, eller ut, ur Östersjön. Han lät då bygga en fästning där sundet var som smalast. Denna fästning fick namnet Krogen.

På 1500-talet byggde Fredrik II om medeltidsborgen till ett vackert renässansslott, som fick namnet Kronborgs Slott. På 1600-talet drabbades slottet av en brand, där stora delar av slottet brann ner. Christian IV av Danmark valde att åter bygga upp slottet till sin ursprungliga glans. Efter freden i Roskilde (1658) förstärkte man slottets försvar betydligt och det ansågs efter detta vara den starkaste fästningen i Europa!

Som många andra slott, så har även Kronborg fungerat som fängelse (mitten av 1700-talet - mitten av 1800-talet). Det var enbart manliga fångar som hamnade här. Allteftersom som Kronborgs betydelse som ett kungligt slott minskade kom beväpnade styrkor spela en allt större roll. Från slutet av 1700-talet till 1920-talet var slottet en ren militäranläggning.

Sedan år 2000 är Kronborgs Slott upptaget på UNESCO:s världsarvslista, och det är ju förstås en bidragande orsak till att jag ville besöka Kronborgs Slott, men även för att jag ville hälsa på "Holger Danske", som sitter där nere i de s.k. kasematterna (de underjordiska valven) och sover. Den dagen då Danmark hamnar i nöd, kommer Holger Danske att vakna igen och då rädda Danmark och det danska folket. Sådana här legender finns lite överallt runt om i världen.


De flesta vet väl att det är på just Kronborgs Slott som Shakespeares Hamlet utspelar sig. Och just därför kan man hitta reliefen av Shakespeare på en av murarna.


En sak som jag uppskattade mycket var de olika entrépriserna, där du helt enkelt betalar för vad du är intresserad av att se. Det kostar inget om man bara vill titta på slottsgården, eller gå runt vallarna, men sedan finns det fyra biljetter att välja mellan.

1. Hela slottet (Kungliga salarna, Riddarsalen, Kasematter, Slottskyrkan, Handels- & Sjöfartsmuseet, Telegraftornet)
2. Kungliga salarna, Riddarsalen, Kasematter, Slottskyrkan,
3. Kasematter och Slottskyrkan
4. Handels- & Sjöfartsmuseet, Telegraftornet.


Jag var ju mest intresserad av att få se Holger Danske och syrran var mest snål just denna dag, så vi valde biljettalternativ 3, som i år (2010) kostade 30 DKK. Och nu har vi ju anledning att återkomma till Kronborgs Slott då vi ju inte sett alla delar än!

Efter besöket nere hos Holger Danske och i slottskyrkan, passade vi naturligtvis på att kolla in kanonerna och utsikten över Sverige...



Vill du veta mer? Kika då in på den här hemsidan!

Öppet? Året om.

Inga kommentarer: