tisdag 16 maj 2017

Catedral de Santa Ana, Las Palmas

Vi låg inte bara i poolområdet och göttade oss på den den där Gran Canariasemesetern. Nej då. Vi var även lite kulturella. En dag åkte vi med Ving med Las Palmas, Gran Canarias huvudstad. Och det blev någon timmer eller så i de gamla delarna av Las Palmas - Vegueta.

Och där, typ mitt i hjärtat av Vegueta, så hittar man katedralen Santa Ana. Med sina tvillingtorn som höjer sig över Vegueta är katedralen det mest karakteristiska landmärket i Las Palmas.

Det är faktiskt Kanarieöarnas första kyrka som byggdes på uppdrag av Los Reyos Católicos, drottning Isabella I av Kastilien och kung Ferdinand II av Aragonien, efter erövringen av Gran Canaria 1483.

Kyrkan började byggas 1497, 14 år efter erövringen. Den stod klar för öppning 1570, men det gjordes tillägg ända långt in på 1800-talet. Med en byggtid på 400 år är resultatet ett mikrokosmos över den kanariska arkitekturen. Man vet mycket lite om de ursprungliga planerna, men enligt ritningar som finns kvar började det som en gotisk struktur med tre lika höga skepp. Här finns såväl gotik, nyklassicism och renässans som lokala stilar representerade. Den skiljer sig avsevärt från den ursprungliga byggnaden, men man kan fortfarande hitta spår av 1400-talskonstruktionen.

Fasaden som vi ser idag är nyklassicistisk från 1800-talet och ska efterlikna den ursprungliga gotiska fasaden. Från insidan kan man se skarven mellan de båda.

Då vi inte hade så lång tid på oss när den lilla guidningen genom Vegueta var klar så valde vi att inte besöka katedralen. Syrran frågade mig flera gånger, men jag sade att vi behöver nog minst 45 minuter för att hinna med kyrkan, och jag också ville se lite mer av Las Palmas och då kanske framför allt shoppinggatan - Triana, innan turen gick vidare mot Las Cantreras-stranden och shoppingcentret Las Arenas. Detta även om jag inte planerat att handla något. Så den här gången nöjde jag mig med att beundra kyrkan från utsidan. Och jag var mer än nöjd.

Men om vi hade gått in så hade vi bl.a. fått se ett tiotal kapell, ett fantastiskt innertak som påminner om palmer i sitt mönster, flera skulpturer och gravar över en del prominenta personer.

Vad jag däremot fick se var de åtta statyer, föreställande hundar som står på torget utanför kyrkan. Dessa hundar påstås ha gett namn åt Kanarieöarna (som ju är åtta till antalet). Runt torget finns även biskopspalatset och det gamla rådhuset!


Senaste besök (var aldrig inne): 25 mars 2017

Inga kommentarer: