tisdag 28 juni 2016

Midsommar i Leksand! Del 1

I år firades midsommar i Leksand, Dalarna. Kan det bli mer svenskt än så? Min fina syster och hennes sambo frågade mig för ett tag sedan om jag skulle jobba under midsommar eller om jag ville följa med dem till Leksand med husbilen och fira midsommar? I år hade jag tur som inte skulle jobba midsommar, så jag tackade ja till erbjudandet.

Strax innan avfärd!
Bästa resesällskapet!
Vi åkte norrut på torsdagen den 23 juni. Vi kom iväg lite senare än planerat, men efter stopp i Åmål där vi köpte briketter, på Biltema i Karlstad och så ett lunchstopp strax utanför Karlstad, så kom vi till slut upp till Leksand och vi styrde direkt mot Leksand Strand - campingen vi skulle bo på. I samband med incheckningen hyrde jag en cykel, så jag skulle slippa gå in till midsommarfirandet. När vi installerat oss på vår plats så tog vi det lugnt innan vi tände grillen för att fixa middagen. Mätta och belåtna tog vi oss sedan en liten promenad på campingen. Det är ju ett måste att utforska campingen när man besöker den för första gången. Syrran passade även på att testa vattentemperaturen i Siljan. Hon valde dock att bara doppa tårna...

Här ska vi bo i tre nätter!
Infarten till campingen.
Ett av campingområdena.
Receptionen
Vi är på plats!
Vår "gata"
Siljan i kvällsljus!
Efter frukosten på midsommarafton, som intogs utanför husbilen, så tog vi och cyklade in till Leksands centrum. Syrran skulle köpa mer jordgubbar och så skulle vi fixa något att äta i samband med midsommarfirandet på kvällen. Innan vi, och med vi så menar jag syrran och C gick in på Coop för att handla så tog vi en fika i ett trädgårdscafé precis intill Österdalälven. Det blev en supergod glass - "Kladdis", som innehöll tre kulor vaniljglass, kladdkakebitar, chokladsås och jordgubbar. Vi tog en promenad i city innan syrran och C gick och handlade. Det blev självklart ett besök på turistbyrån också. Jag måste ju se hur det ser ut på andra ställen!

Hyrcykeln. Oväxlad och allt!
Trädgårdscaféet Udden
Kladdis!
Njuter av den goda glassen.
Leksands klockspel, i parken där trädgårdscaféet ligger.
Majstångsplatsen.
Tillbaka på campingen fixades midsommarlunchen till. Och tydligen måste man äta färskpotatis, matjessill, gräddfil och gräslök. Fast syrran som inte äter fisk åt rostbiff och potatissallad istället. Till efterrätt blev det rulltårtebakelse med jordgubbar och grädde. Vi tog det lugnt under eftermiddagen så att vi skulle orka med midsommarfirandet som skulle börja 19.45, med smygstart kl. 19.00. Vi tog det lite väl lugnt på eftermiddagen så det blev lite halvstressigt med att fixa kvällsmaten - som bestod av baguetter med valfri fyllning, för att sedan trampa ner mot centrum igen.

Midsommarlunchen
Midsommarefterrätten
Vi hittade till "Gropen" där midsommarfirandet äger rum utan några större problem. Midsommarfirandet i Leksand sägs vara Sveriges största med upp till ca 25- 30 000 personer på plats! Här finns Sveriges största majstång, som är 26 meter hög/lång. Stången väger 400 kg, så att resa den görs inte i en handvändning. Det var en helt underbar kväll i "Gropen", med många besökare, musikunderhållning, majstångsresning, ringdans och fantastiskt väder.

Materialet till majstången kommer!
Majstångsresning
Majstången är rest!
Midsommarfirandet avslutades med dans kring stången.
Fortsättning följer... Inlägget är redan tillräckligt långt...