söndag 20 december 2015

Kyrkoruinen vid Hullsjön

Alldeles intill fågelsjön Hullsjön strax utanför Trollhättan, finns resterna av en medeltida kyrka. Visste du det? Jag hade då ingen aning, förrän ca fyra år sedan. Eller jag hade kanske läst något om det tidigare, men detta glömdes av. Tills i början av 2011. Jag hade sagt upp mig från mitt jobb, och bodde för tillfället hemma i Trollhättan. Jag gissar att jag började bli lite rastlös och kände att jag behövde ge mig ut på lite utflykter. Så en dag tog jag fram min bok "Värt att se i Trollhättans kommun" och började läsa lite mer noggrant i den. Alltid finns det väl något jag inte besökt tidigare? Och visst fanns det det! Kyrkoruinen vid Hullsjön är en av dessa platser.


Kyrkoruinen med sin minnessten
Jag har dock inte hittat så jättemycket information om denna kyrka/kyrkoruin. Kanske att det blir något besök på biblioteket hemmavid när jag är hemma och firar jul och nyår? Men, det jag fått fram är att under tidig medeltid så var Hullsjö en egen socken, men uppgick inom kort i Gärdhems församling. År 1540 nämns Hullsjö socken för sista gången...

På Klockemot och ruinen...
Kyrkan, som förmodligen var uppförd i sten fanns ett par hundra meter söder om den dåvarande byn Hullsjö by. Idag finns i princip inget kvar av kyrkan, förutom ett gäng stenar på en liten liten höjd alldeles intill västra fågeltornet vid Hullsjön. Hade det inte varit för minnesstenen som sattes upp 1938 hade jag aldrig fattat var kyrkan en gång låg. Minnesstenen har en text som lyder: "Här stod under medeltiden Holasyo kyrka".


Minnesstenen
1859 torrlade man Hullsjön tillfälligt, planen var att göra om sjön till åkermark, och då fann man en klockskärva  med delar av en inskription. Men, denna klockskärva försvann...


Namnen Klockemot (platsen för själva kyrkan), Klockaregården och Kyrkbäcken avslöjar att här har funnits en kyrka en gång i tiden.


Att det funnits en kyrka här vid Hullsjön är egentligen inte så konstigt. Markerna kring Hullsjön var tidigt bebodda och utmed vägen längs västra sidan finns ett flertal fornlämningar från både brons- och järnåldern. En bit norr om kyrkplatsen finns den s.k. Kungshögen, och som syns som en liten upphöjning i åkrarna vid den nordvästra änden av sjön. Vägsträckningen från Gärdhem och norrut har med säkerhet medeltida anor, men är med all sannolikhet ännu äldre.


Hitta hit: Hullsjön och kyrkoruinen ligger strax öster om Trollhättan, och man når det lättast via vägen till Gärdhem öster om Halvorstorp. Det finns en parkeringsficka intill vägen och därifrån finns det en stig som leder till fågeltornet och kyrkoruinen.


Inga kommentarer: