fredag 25 september 2015

Stockholm dag 4

När den här extradagen väl dök upp, så visste jag helt enkelt inte riktigt vad jag skulle hitta på egentligen. Och det är ju bara så typiskt mig. Men, efter att jag lämnat in väskan i en förvaringsbox på Åhléns så styrde jag stegen mot S:ta Klara kyrka alldeles i närheten av Åhléns faktiskt.

S:ta Klara kyrka (Klara kyrka): är uppförd på 1500-talet och byggherre var Johan III. På platsen fanns det redan på 1200-talet ett nunnekloster som Gustav Vasa sedan lät riva 1527. Tornet är hela 116 meter och detta gör att kyrkan är Sveriges högsta och Skandinaviens näst högsta kyrka. Kyrkan var dessvärre stängd för besökare när jag var där, så jag fick nöja mig med att spatsera på kyrkogården där jag efter lite lite letande så hittade jag Carl Michael Bellmans grav. Ett separat inlägg kommer.

Klara kyrka
Bellmans grav
Sedan tog jag faktiskt tunnelbanan in till Gamla stan, även om jag ju var där och spatserade på onsdagen. Det var ett par platser som jag missade då, och som jag ändå ville spana in lite mer. Jag började med att leta upp Kornhamnstorg 51/Västerlånggatan 68: och anledningen till att jag ville kolla in denna fastighet är, att den franske filosofen Descartes ska ha bott här. Han kom till Sverige på inbjudan av drottning Kristina och skulle tjänstgöra som hennes lärare och rådgivare. Men, han klarade inte av det bistra svenska klimatet och dog i lunginflammation efter bara några månader i Sverige och Stockholm. Han låg faktiskt begravd på det som idag är Adolf Fredriks kyrkogård mellan 1650 och 1666.

Var det här Descartes bodde?
Jag letade sedan upp den berömda runstenen och kanonröret som finns vid Prästgatan 17/Kåkbrinken 1. Runstenen är från 1000-talet och man kan tyda: "Torsten och Frögunn lät resa denna sten över sin son...". På 1600-talet tillkommer kanonröret där i hörnet på huset. Förmodligen för att skydda stenen...

Runstenen i väggen...
Inför resan till Stockholm hade jag såklart läst ett gäng guideböcker och i någon av dem så läste jag om
Axel Oxenstiernas palats: från 1653 och som jag var tvungen att spana in. Huset är nämligen uppfört i en stil som kallas för romersk manerism och är ritad av Jean de la Vallé.

Axel Oxenstiernas palats
Axel Oxenstiernas palats
Om man är i Stockholm måste man ju bara ta en bild på kungliga slottet och på vägen dit så hann jag fota Storkyrkan med, så där i farten bara...
Storkyrkan
Storkyrkan
Stockholms slott
Stockholms slott
Stockholms slott med Storkyrkan och obeliskan
Vid slottet finns Tessinska palatset: uppfört åt Tessin som ju ritade/byggde kungliga slottet. Det här palatset sägs vara den vackraste privatbostaden norr om Paris, och är Sveriges bäst bevarade palats från stormaktstiden. Byggnaden som uppfördes 1694-97 är idag residens för landshövdingen i Stockholms län.

Tessinska palatset
Granne med Tessinska palatset är Finska kyrkan, som uppfördes som bollhus till slottet. Byggnaden är Slottsbackens äldsta och uppfört på 1640-talet. Detta var även operans första hemvist, men är sedan 1725 hemvist för den finska församlingen.

Finska kyrkan
Nu var jag på jakt efter att komma in i Tyska kyrkan, men det visade sig att den inte öppnade förrän 11.00 så då spatserade jag omkring lite på måfå där i Gamla stan och jag hamnade återigen vid Brända tomten och bäst som jag gick där utmed Själagårdsgatan så ser jag en plakett på ett hus. Och ser man på. Jag har hittat huset där den första synagogan låg! Äntligen, om jag säger som så! 1795 får den judiska församlingen möjligheten att hyra övervåningen i den gamla auktionskammarens hus på Själagårdsgatan 19, på 25 år. Men, redan 1812 köper man hela fastigheten, som faktiskt rymde Stockholms gäldstuga (bysättningshäkte) på 1600-talet för att då sedan övertas av auktionskammaren 1674-1790...

Platsen för första synagogan. Enligt skylten...
Jag hamnade sedan vid Södra Benickebrinken 4 (Köpmantorget) där svartmunkarna (dominikanerna) hade ett klosterkonvent och kyrka under medeltiden. Gustav Vasa konfiskerar klostret på 1520-talet och kör ut munkarna från konventet. Inte nog med det, han rev stora delar av deras byggnader. Det gamla härbärget för sjömän och pilgrimer som är inrymt i källarvalven på Södra Benickebrinken 4 finns faktiskt kvar.
Södra Benickebrinken 4
Nu hade klockan då passerat 11.00 och Tyska kyrkan hade öppnat så då var det bara för min del att traska dit. Kyrkan uppfördes åt Tyska S:t Gertruds församling som grundades 1571. Det är en av 43 kyrkor i Stockholms innerstad som är särskilt skyddade under kulturmiljölagen. Invigningen av dagens kyrkan skedde 1642 och den är uppförd i en tysk-nederländsk renässansstil, blandat med gotikens former. Kyrktornet brann ned 1878 och 1886 fick kyrkan sitt nuvarande torn... När jag kom in i kyrkan så blev jag närapå knockad. Jag har nog aldrig tidigare sett sådan här fantastisk interiör i en kyrka. Och då brukar jag "gå igång på" gamla medeltida kyrkor med bevarade vägg- och takmålningar från 1400-talet. :-)

Tyska kyrkan.
Bilden är dock tagen första dagen
i Sthlm...
Hur ska jag förklara inredningen? Det kändes guldigt! Och det kan ju bero på konungaläktaren och orgeln. Just nu vet jag inte riktigt hur jag ska förklara kyrkan, mer än att den är helt fantastisk. Är ni i Stockholm, så missa inte denna juvel. :-) Separat inlägg om tyska kyrkan kommer.

Kungaläktaren
Vackert fönster
När jag beundrat Tyska kyrkan en stund så ansåg jag att nu får det vara nog med Gamla stan för den här gången, nu ska Skeppsholmen utforskas något litet... Så jag tog faktiskt tunnelbanan från Gamla stan till Kungsträdgården, visst jag sparade några minuter men även för att jag köpt ett SL-kort och ville nyttja det så mycket som möjligt. När jag klev ut från tunnelbanestationen i Kungsträdgården så hörde jag musik! Med en gång förstod jag att det här är ju en musikkår som är kopplad till vaktavlösningen på slottet, så jag tog några raska kliv mot "Kungsan" och hann precis se musikkåren passera. Jag älskar musikkårer!

På väg mot slottet och vaktavlösningen
Jag tog sedan en liten liten omväg mot Blasieholmstorg där två av Stockholms äldsta palats finns. Palatset på Blasieholmstorg 8 uppfördes i mitten av 1600-talet av fältmarskalken Gustaf Horn. Det byggdes dock om ett sekel senare och fick sin prägel av franskt 1700-talspalats. Det kallas idag för ibland för Utrikeshotellet då utländska ambassadörer och ministrar hyrde in sig här under 1700-talet och att det även var representationslokaler för utrikesförvaltningen en period. Idag håller Musikaliska akademins kansli till här.

Utrikeshotellet
Det gula huset som skymtas är Bååtska huset
Intill torget, på Blasieholmsgatan 6 ligger det exteriört nyligen renoverade Bååtska palatset från 1669. Det här är ett verk av Nicodemus Tessin d.ä. och är ombyggt1876-77 av F.W. Scholander. Scholander byggde om det på uppdrag av Frimurarorden, som alltjämt har sitt stamhus här. Det här är nog en av de vackraste barockbyggnaderna i Stockholm.

Nu blev det en halvrask promenad ut mot Skeppsholmen. Jag visste att jag inte skulle hinna med hela ön, men jag tänkte att jag kan ju i alla fall gå bort och kika lite lite närmare på vandrarhemmet af Chapman. På vägen dit så har man en underbar utsikt över Skeppsbron och Gamla stan, med slottet i förgrunden!

Kungliga slottet
Skeppsbron
af Chapman då... Är detta Sveriges vackraste vandrarhem? Förutom det gamla frakt- och skolskeppet från 1888 så kan bo i ett f.d. amiralitetshus uppfört 1647-50, senast ombyggt 1844-46. Jag har faktiskt bott här en gång, men just då så renoverades skeppet så vi var "tvungna" att bo i amiralitetshuset. Båten byggdes i Whitehaven i Storbritannien och gick som fraktskepp. Hon kom till Sverige 1915 och tjänstgjorde då som skolskepp fram till 1934. Vandrarhem blev hon 1949. Namnet då? Jo det kommer från Fredrik Henrik af Chapman, en skeppsbyggare i Göteborg.

af Chapman
Från af Chapman har man även fantastisk utsikt över Söder med Katarinakyrkan som tornar upp sig! Nu började det närma sig hemresa något och dessutom skulle jag hinna med att äta lunch. Så jag gick tillbaka till centrum och gick då förbi Nationalmuseum och Grand Hotel (som jag givetvis passerade även ut till Skeppsholmen) och så tog jag mig till Hötorgshallen där jag åt lunch. Mätt och belåten var det sedan dags att bege sig mot Cityterminalen och bussen hem till Jönköping.

Plattan.
Visste du att på platsen för T-centralens tunnelbanenedgång här
låg ett hotell som hette Regina? Här bodde Lenin under sin vistelse
i Stockholm i april 1917. Här i Sthlm passar han även på att
ekipera sig på PUB... Senare samma år tar han makten  i
Ryssland med hjälp av bolsjevikerna...
Det här var fyra helt fantastiska dagar i Stockholm. Visst det började med ett rejält regn men sedan hade jag bra väder hela tiden. Och nej, jag har inga som helst problem att åka iväg så här på egen hand. Jag trivs faktiskt väldigt bra med det. Det enda som jag kan tycka är lite tråkigt är när man ska äta. Det är väl inte alltid så roligt att göra helt själv. Men framför allt känns det som att alla tittar så på en för att man är ute och äter ensam... Som sagt, jag trivs med att strosa omkring/åka tunnelbana/buss ensam och se och göra det jag känner för. :-)

Inga kommentarer: