måndag 7 september 2015

Stockholm dag 1, del 1

I december förra året åkte jag till Stockholm. Alldeles ensam. Och jag hade en så skön vistelse. Så jag gjorde en sån resa till. Så onsdagen den 2 september tog jag tåget upp till Stockholm och hade bokat in mig på ett vandrarhem i två nätter. Jag kommer inte fördjupa mig något speciellt i det här eller följande blogginläggen om Stockholm, utan det blir särskilda blogginlägg för de ställen som jag spenderade lite mer tid vid.


När jag kom till Stockholm så var det ett riktigt höstruskigt Stockholm jag kom till. Det regnade och det var riktigt ruggigt. Inte riktigt vad jag hoppats på, men vädret kan man ju inte rå för... Jag började i alla fall med att lämna in väskan på Åhléns som har bagageinlämning. Nu har de visserligen börjat med förvaringsboxar, men dessa boxar är billigare än de på centralstationen och Cityterminalen, dessutom finns det personal hela tiden på plats. Därefter var planen att ta mig till Riddarholmskyrkan, eller Riddarhuset. Jag hade inte riktigt bestämt mig. Men, regnet stoppade mig faktiskt. Jag hade inte lust att gå någonstans. Som tur är så finns det ju gott om fik i Stockholm, så jag gled in på ett fik, beställde en cola zero och en Budapestbakelse och funderade på om jag skulle låta regnet stoppa mig från att ha en trevlig vistelse i Stockholm, trots kass väder, eller om jag skulle göra det bästa av situationen. Jag bestämde mig för att göra det bästa av situationen.


Så när jag ätit upp min Budapestbakelse och druckit upp drickan så tågade jag iväg mot Riddarholmen. Första stoppet blev Riddarhuset. Jag har velat besöka Riddarhuset i flera år, men aldrig fått till det. Och det är "bara" öppet 11-12 måndag-fredag. Här inne finns det en sisådär 2 320 adliga vapensköldar, och det är självklart dessa jag ville spana in. Inte alla förstås, för då hade jag nog varit kvar än... Huset uppfördes 1641-47 på initiativ av Axel Oxenstierna, då adeln behövde ståndsmässiga lokaler för möten och fester. Jag var egentligen på jakt efter ätten Brahes vapensköld, och då jag vet att de är upptagna som nummer ett, så antog jag att denna vapensköld skulle ha en ganska central plats.


Riddarhuset
Inne i stora salen med alla vapensköldar

Innan jag gick vidare till Riddarholmskyrkan, spanade jag in Bondeska palatset, alldeles intill Riddarhuset, uppfört 1662-73. Jag hade dessutom ingen anledning att besöka Högsta Domstolen som har sitt säte här. Byggnaden är ritad av Nicodemus Tessin d.ä. på uppdrag av riksskattemästare Gustav Bonde. Det är inte originalbyggnaden som vi ser idag, då palatset brunnit både 1710 och 1753. Palatset har haft flera ägare och 1730 blev det stadens egendom, och det har faktiskt fungerat som rådhus.

Bondeska palatset
Nu var det dags för "studiebesök" nummer två, Riddarholmskyrkan. Här har jag varit vid flera tillfällen tidigare, men nu var det ett tag sedan och jag kände att det var dags igen. Riddarholmskyrkan har anor sedan 1200-talet då Magnus Ladulås grundade ett gråbrödrakloster på dagens Riddarholmen. Kyrkan stod klar omkring 1300. Sedan 1807 är kyrkan enbart en grav- och minneskyrka, det hålls alltså inga gudstjänster här. Förutom julottan som scouterna håller varje år. Idag är kyrkan mest känd som de svenska konungarnas gravkyrka, och den förste som jordfästes här var Magnus Ladulås, som dog 1290 på Visingsö. Den siste monarken som jordfästes i Riddarholmskyrkan är Gustav V. Här ligger även en del medlemmar ur svenska adelssläkter begravda.

Riddarholmskyrkan
Interiör Riddarholmskyrkan

Utmed Birger Jarls torg på Riddarholmen finns det flera intressanta byggnader som Stenbockska palatset, Wrangelska palatset och Hessensteinska palatset, och här finns även en staty över Birger Jarl, som ju sägs vara den person som grundade Stockholm...


Stenbockska palatset uppfördes på 1640-talet åt riksrådet Fredrik Stenbock och hans fru Katarina de la Gardie. Det här är det bäst bevarade palatset på Riddarholmen, både exteriört och interiört. Ovanför porten kan man se familjevapnet, fast detta missade jag förstås. Jag skyller väl på det dåliga vädret och att jag egentligen bara ville komma inomhus igen. 1683 gjordes en större utbyggnad av palatset i samband med att Riksarkivet tog över palatset. Nästa större restaurering gjordes 1969-71 då regeringsrätten skulle flytta in i lokalerna. Om man går in i byggnaden, vilket jag inte gjorde, ser man trapphallen som Nicodemus Tessin d.ä. har ritat, taket är gjort av stuckens mästare Carlo Carove från Italien och man kan alltjämt njuta av ett kabinett, tillverkat av rokokons mästare Carl Hårleman.

Stenbockska palatset

Wrangelska palatset fungerade som kungligt residens sedan slottet Tre Kronor brann 1697, men har självklart anor längre tillbaka än så. Palatsets södra torn var en del av det befästningsverk som Gustav Vasa uppförde här på Riddarholmen på 1530-talet. 1629 byggdes här sedan ett palats för adelsmannen Lars Sparre, men bara några decennier senare gjordes betydande om- och tillbyggnader. Ägare var då Carl Gustaf Wrangel, och det är efter honom det kallas för just Wrangelska palatset. Wrangel anlitade Nicodemus Tessin d.ä. som arkitekt, och resultatet blev Stockholms största palats i privat ägo. I det som nu kallas för Kungshuset svor den då 15-årige Karl XII kungaeden 13 december 1697. Här föddes Gustav III, för att 1756 vara med om flytten till det nya slottet. Idag huserar Svea Hovrätt här. Redan på 1700-talet användes huset av rättsväsendet. Jacob Johan Anckarström, Gustav III:s baneman satt i källaren under rättegången...

Wrangelska palatset

Intill Stenbockska palatset ligger Hessensteinska palatset, som byggdes på 1630-talet åt Bengt Oxenstierna, och det påminner om ett mindre renässansslott. Sitt nuvarande utseende fick slottet av Bengt Gabrielsson Oxenstierna och hans hustru Eva Juliana Wachtmeister. Troligtvis anlitade man Nicodemus Tessin d.ä. Änkedrottning Hedvig Eleonora övernattade i palatset efter slottsbranden 1697. Kung Fredrik I skänkte palatset till sin mätress, eller älskarinna som vi säger idag, Hedvig Taube 1730. Övervåningen nyinredess av Carl Hårleman, men Hedvig hann avlida innan palatset var klart. Det ärvdes av Fredrik Vilhelm von Hessenstein, en utomäktenskaplig son till Hedvig och Fredrik I och är den som gett palatset sitt nuvarande namn. Idag huserar Svea Hovrätt här!


Hessensteinska palatset

Nu började jag bli hungrig, och klockan hade minsann passerat lunchtimmen (12.00), så jag tog mig mot Gamla stan där jag planerat att käka på Taco Bar. Men jag kom inte långt förrän jag insåg att jag befann mig vid Stora Nygatan 1. Och för att göra en lång historia kort. Här försöker Axel von Fersen söka skydd från en mycket arg folkmobb den 20 juni 1810. Denna dag skulle kronprins Karl August begravas och riksmarskalk von Fersen (som ju hängde med Ludvig XVI och Marie Antoinette) anslöt sig till begravningsföljet, men han kom inte långt förrän spottloskor, glåpord och stenar börjar hagla mot von Fersen. Det ryktas om att det är samma grupp som ett år tidigare avsatte kung Gustav IV Adolf som iscensatte det här. Motivet skulle ha varit att försvaga de som stärkt sina aktier efter kronprins Karl Augusts hastiga bortgång. Man spred ryktet om att det var von Fersen som var orsaken till kronprinsens död. Hur som helst, han slits ut ur huset av mobben och han försöker sedan söka skydd i rådhuset, men även det misslyckas. Han dör en fruktansvärd död om du frågar mig Först blir han svårt misshandlad och sedan är det en person som med full kraft hoppar på hans bröstkorg tills den krossas... Han dör vid halvtvåtiden. Men misshandeln slutar inte där. Efter hans död överöses han av hugg och slag. Man kunde även på den tiden...

Stora Nygatan 1

Vad jag hittade på efter lunchen får du veta i nästa blogginlägg. Det här är långt nog redan...

Inga kommentarer: