onsdag 4 september 2013

Götalundens kyrkogård

I sommar har jag av någon anledning "sprungit omkring" på flera av Jönköpings kyrkogårdar. Jag har varit på kyrkogårdsteater, sett fina kapell, och så har jag bara varit nyfiken på var t.ex. John Bauer och Amalia Erikson (Gränna) ligger begravda. Detta har fått mig att tänka på min mormor, morfar, farmor, farfar och morbror Stig. De är alla döda.

Så när jag nu är hemma några dagar, så bestämde jag mig för att besöka mormor, morfar, farmor och farfars gravar. Stig som finns i minneslunden på Håjums kyrkogård ska också få sig ett litet besök.

Första besöket blev på Götalundens kyrkogård. Där har jag mormor och morfar begravda. Morfar har jag aldrig ens träffat, men jag har varit med mormor hur många gånger som helst vid graven och satt blommor, så det är liksom en naturlig grej att gå dit med blommor då och då.
Så här har jag alltid sett Götalundens kyrkogård
Götalundens kyrkogård är Trollhättans äldsta kyrkogård och anlades 1834. Innan dessa begravdes man vid Gärdhems kyrka. Anledningen till att man anlade Götalundens kyrkogård var den koleraepidemi som härjade i området. Kyrkogårdens äldsta delar har fortfarande kvar den gamla stilen med täta rader av gravar och stor variation i gravarnas utformning.

Här ligger många kända trollhättebor begravda: grundaren av Maria Alberts sjukhem - ingenjör Albert, Trollhättans förste kyrkoherde - Magnus Åberg, industrigrundare som Nydqvist, Holm och Stridsberg, Laila Westersund...

Förr i tiden när jag var här med mormor för att sätta blommor på morfars grav, så såg jag bara prydliga gravkvarter med "likadana" gravstenar, så det var faktiskt inte förrän för några år sedan som jag insåg att här ligger ju alla "viktiga" trollhättebor. De som betytt så mycket för min hemstads utveckling!


Måste erkänna att jag blev lite besviken/ledsen när jag kom till mormor och morfars grav. Den såg liksom helt öde ut. Man (kyrkogårdsförvaltningen) har klippt gräset runt om, men liksom lämnat en rejäl kant och inte en blomma vid stenen. Min lilla bukett ser lite ynka ut tycker jag, men det känns ändå bra att jag var där. Fick trampat ner gräset, och så fick jag sköljt av stenen.

Pratade med mamma lite senare när jag hälsade på henne och hon sade att hon varit i kontakt med dem flera gånger men att hon skulle ringa dem igen. Den där skylten där det står att kyrkogårdsförvaltningen sköter gravplatsen är borta. Konstigt tycker jag, speciellt om man (mamma) har betalat för att de ska ta hand om graven. Och säger mamma att hon har betalat, så tror jag henne.

Här ligger mormor och morfar begravda
Intill mormor och morfars grav hittar man minneslunden.

Minneslunden

 Efter att ha satt blommor på graven och även spolat av stenen så begav jag mig till de äldre delarna av kyrkogården. Och här hittade jag då alla de där kändisarna, förutom Magnus Åberg. Och det retar mig lite, eftersom jag är tämligen säker på att jag sett den vid ett tidigare tillfälle. Men, jag får väl leta vidare en annan gång!
Carl Olof Holm
en av grundarna till NOHAB
Antenor Nydqvist och Johan Lidström
de övriga två grundarna av NOHAB

Laila Westersund
"Yrvädret från Trollhättan"
Här ligger Eduard Leopold Albert begravd
Det var han som grundade Maria Alberts sjukhem
efter att hans hustru Maria gått bort i barnsäng 1892

Lägg märke till slussportarna. Har Johan och/eller K.A. jobbat med
att bygga slussarna eller vid dem senare?
Var någon av dem frimurare??
Slussbyggmästaren P Wallström
har en rejäl kruka på sin gravsten


Klart att gjutaren Olof Björkman
har ett gjutjärnskors
Ernst Stridsberg var en av
grundarna till Stridsberg och Björck
 Intill Götalundens kyrkogård ligger Götalundens kyrka. Kyrkan stod klar 1956, och är ju egentligen en alldeles för modern kyrkobyggnad för mig. Jag gillar ju de där gamla... Men, det var här som jag konfirmerade mig, så den betyder en del för mig trots allt.

Kyrkans tillkomst har en liten annorlunda historia... Den kom till genom att en småkyrkostiftelse bildades. Denna började med två tomma händer. Stiftelsen var ett ekonomiskt organ för två kyrkliga syföreningar, Egnahems och Stavrelunds, som sedan 1953 förfogade över 32 000 kronor. De handarbetande kvinnorna visade stor flit under de år som följde. Tillsammans fick de varje år in ungefär 7 000 kronor. Det gjorde att man i slutet av 1957, då småkyrkobygget startade, kunde ställa upp med 50 000 kronor, jämt fördelat på de båda föreningarna. Genom gåvor, kollekter och medlemsavgifter hade man lyckats få ihop 60 000 kronor innan bygget började. Det var ungefär en femtedel av vad som behövdes. Resten ordnades på annat sätt! Kyrkans ritades av arkitekt Leif Wijkmark.(Denna information kommer från Svenska kyrkans hemsida)

Götalundens kyrka
Klocktornet till Götalundens kyrka

Götalundens kyrka

4 kommentarer:

Agneta sa...

Hejsan, Jenny!
Tack för att du delar med dig av dina upplevelser i både ord/bild.

Här hamnade jag då jag Googlade på Hästevadet för att leta efter gamla torp i själva orten, inte några gravar.
Men fastnade såklart vid både Halle och Hunne och gravar och annat...har läst halva natten för visst är vår historia spännande och så vackert det är i området..:-)
Har läst om detta lite när jag gick i skolan men det är nu 50 år sedan den slutade...gammal tant är jag med hemsida på nätet sedan 16 år tillbaka..;-)Det var tider det innan bloggarna och allt annat ointressant förstörde för oss hemsidemakare som kodade allt för hand i NotePad.

Släktforskar lite via nätet och upptäckte att min farmor föddes i Vänersborg men bodde i Hästewadet.
Men att finna några bilder eller info. om de torp eller andra hus som fanns där är stört omöjligt vilket är trist för vi ska bevara vårt arv!

Ser på Eniros karta att det finns några prickar vilket betyder hus men om det är torp fr. 1870-talet det vete katten.
Skulle vara så fantastiskt att få se platsen där hon växte upp innan det var dags att flytta hit till Göteborg.

Nåväl, min farmors far som var
målare flyttade fr. Hästevadet med familjen 1904 till Trollhättan och fastigheten Fisken 1 där han bodde fram till sin död 1920.

Detta hus är intressant och vackert då det är en av Sveriges första Brf. och är nu ett av flera hus i Trollhättan som fått skyltar på husen.
Du har säkert redan läst om det men sänder dig länken ifall du vill ta en titt på de hus som markerats.
http://www.trollhattan.se/Startsida/Bygga-och-bo/Husskyltar/Fisken-1/

Undrar just hur denna gedigna fastighet används i dag?

Så nu när jag sitter här och glor mina ögon trötta på gravstenar på Trollhättans gamla kyrkogård som är vacker, så blev det riktigt spännande. För tänk OM..du fotograferat min farmors pappas gravsten, om det finns någon sådan kvar? Han var målare och ordf. i Brf. Fisken så inte var han väl direkt okänd. Född 1844 och dog 1920 och hans namn är Johan Wilhelm Lundbäck. Men..inte hittade jag något här men antar att det finns en grav för hans fru avled flera år senare och gravar fr. 1930-talet borde väl finnas kvar?

Men det var ju hemskt att se din mormor&morfars grav så illa skött.
I dag är dom så slappa så man får göra jobbet själv, trots att man betalar.

Din hemsida är superintressant men lite svårt är det dock att se både text och foton mot svart bakgrund men jag förstorar webbläsaren så gott det går.
En vit bakgrund ger mer rättvisa åt fotografierna även om dom ligger i skugga så syns dom bättre. Lätt att läsa också. Bara ett tips i alla välmening ;-)

Håller med ig Jenny, den där kyrkan gillar jag inte alls, ser ut som ett vanligt radhus..usch!
Passar inte alls till en så gammal kyrkogård.

Här finns så mycket av intresse att läsa och titta på och hoppas att du fortsätter i samma stil.

Hoppas att det är ok. med dig att jag länkar hit fr. min hemsida samt min dagbok ?
Kram, Agneta

Jenny sa...

Hej Agneta.
Förlåt sent svar. Tack för dina fina ord. Och vad kul att du hittat till min utflyktsblogg, som dessvärre legat lite i träda. Har alldeles för många projekt i luften nu. Men, jag ska strukturera mig och hålla den här mycket bättre uppdaterad!

Nästa gång jag är hemma i Trollhättan, ska jag ge mig ut till Götalundens kyrkogård igen och se om jag inte kan hitta din farmors pappas gravsten. För visst bör en gravsten från 1930-talet finnas kvar. Här finns ju gravar från 1800-talet! Jag är nämligen på jakt efter Magnus Åbergs gravsten!

Magnus Åberg var Thn:s förste kyrkoherde och har gjort otroligt mkt för Trollhättan och stadens framväxt. Framför allt för arbetarna... Jag vet att jag har sett graven vid tidigare tillfälle men då hade jag inte kameran med mig och ingen blogg...

Jag tar mer än gärna emot tips om hur jag kan förbättra (layouten) på bloggen. Jag ska ta tag i detta när jag kommer hem från jobbet ikväll.

Jag har tyvärr inte läst om Myran 1 förrän nu, men ska leta upp huset när jag är hemma nästa gång. Tror dock att det är lägenheter i huset idag.

Självklart får du länka hit.

Kram Jenny
P.S. Tack för att du gett mig tips på vad jag ska spana efter när jag är hemma nästa gång!

Agneta sa...

God kväll ( natt)!
Magnus Åberg var Thn:s förste kyrkoherde skriver du och gjorde mycket för det arbetande folket.

På tal om arbetare så är fastigheten Fisken som nu har fått skylt liksom flera andra hus i Thn intressant på så vis att det var just f.d. torpare och andra hårt arbetande familjer som gnetat och sparat och som fick banklån och därmed kunde uppföra ett av Sveriges allra första bostadsrätter.
Inte illa inte!
Tror att det var staden son som ritade byggnaden.
En helt fantastisk
historia som jag snubblade över när jag släktforskade lite i min närhet.
Är inte så intresserad av att leta efter namn på anfäder bakåt till 1600-talet även om det är intressant. Är däremot intresserad av hur mina nära anfäder verkligen levde och under vilka villkor.

Men om du tar en titt på kommunens hemsida så hittar du de fastigheter i Trollhättan som fått skyltar.
Ser att länken jag gav dig inte är klickbar...men du hittar säkert vägen dit.

Jag fick intrycket av att du bor i Tollhättan men förstår att du är född där och har vuxit upp i stan.

Jag håller mig till Göteborg, inte fel det heller ;-)

Tur att jag tittade in här igen för inte visste jag att det fanns ett svar...
Tack och kram!
/Agneta

Jenny sa...

Hej Agneta!

Det stämmer att jag nu för tiden inte bor i Trollhättan. Men, Trollhättan är och förblir hemma! Jag hittade till sidan, och har nu fått något att grotta ner mig i nästa gång jag är hemma! =)

Nej, Göteborg är inte fy skam heller. Jag kan helt klart tänka mig att flytta dit någon gång.

Håll utkik här så kommer det information om gamla hus i Trollhättan. Även om jag i nuläget inte planerat någon resa hem förrän i mars...

Kram Jenny