fredag 14 januari 2011

S:t Olofs kyrka

S:t Olofs kyrka på Österlen är en ganska märklig lantsortskyrka. Den byggdes på 1100-talet, och har än idag mycket kvar av sin medeltida prägel. Bland annat finns här fem av nio medeltida altare kvar inne i kyrkan.


Inne i kyrkan hittar man även S:t Olof med sin silveryxa, som man förr i tiden trodde hade läkande krafter. Hade man ont någonstans tog man silveryxan och strök den på det onda området! Och yxan sägs ha lindrat många plågor.

Alldeles i närheten av kyrkan av kyrkan ligger S:t Olofs källa. Hit gick man förr efter att ha varit inne i kyrkan och bett om hjälp av S:t Olof för att offra pengar till helgonet och sedan drack man även lite vatten ur källan. Men, om man inte hade några pengar så skänkte man en bit kött eller dylikt... Detta gjorde att källan var täckt av tunn hinna av fett... Än idag offrar besökare en och annan slant till S:t Olof.

När jag var nyinflyttad skåning/österlening så hörde jag ofta talas om S:t Olofs kyrka, att den ska vara vacker, och originell med sin medeltida prägel, och källan intill... Detta väckte ju min nyfikenhet och jag var tvungen att tvinga dit min kompis vid ett av hennes första besök hos mig nere i Skåne. Och den gjorde mig inte besviken. Den är vitputsad, ser gammal ut (viktigt för mig!), och när vi kom in i kyrkan var det som att gå tillbaka i tiden. Den "är" verkligen som en kyrka på landet "ska" vara. Självklart har man moderniserat kyrkan under århundradens lopp, men man har ändå bevarat sin prägel! Sen är det ju alltid spännande med sagor och legender...

Vill du veta mer? Besök svenska kyrkans hemsida.

Hitta hit: Kyrkan ligger inne i S:t Olof på Österlen. För att komma till källan, kör förbi kyrkan, från kyrkans parkering sett, och sväng vänster in på den lilla grusvägen alldeles "bakom" kyrkan. Parkera vid ladugården. Gå runt gården (till höger) så hittar du källan. Självklart kan man även gå från kyrkan till källan!

Öppet: S:t Olofs kyrka är öppet dagligen under sommartid. Källan är tillgänglig året runt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kyrkan är jättefin och källan helt magisk. Bra fotat också!

http://druttenprutten.blogspot.com/

Jenny sa...

Druttens blogg: Tack. Javisst är det något speciellt med S:t Olofs kyrka och källan. Och det är ju ett måste på Österlenrundan!//Jenny