fredag 28 januari 2011

Hembygdsparken i Ängelholm

Hembygdsparken i Ängelholm ett utmärkt utflyktsmål för hela familjen. Här finns: djurhägn, museer, stor lekplats, scen, värdshus och café, men även rast- och grillplatser för den som vill äta medhavd mat.

De museer som finns här är Luntertunstugan, visar ett bondehem på 1800-talet, stugan är dock från 1600-talet, Grönvallska gården, visar ett borgarhem från omkring 1900, Tekniska museet, Skolmuseet och Läder- & lokalhistoriska museet.

Vid mitt besök i Hembygdsparken i somras (2010) var tanken att besöka museerna, som då har en entréavgift, inte direkt dyr heller (fast inte minns jag priset), och man betalar i ett museum så gäller entrékvittot i alla museer! Jag gick in i skolmuseet, men där fanns ingen i "receptionen", jag smög in i ett par rum lite snabbt för att hitta någon personal, men hittade ingen. Nu ville jag ju göra rätt för mej och betala, men då jag inte hittade någon att betala till så gick jag ut igen, och inte orkade jag leta efter någon personal i något annat museum heller, så det blev inga museibesök den här gången.




Jag tycker att Hembygdsparken är ett mycket trevligt utflyktsmål, trots att jag inga barn har! Jag avslutade mitt besök med en nygräddad våffla i caféet!

Mer information hittar du på Hembygdsparkens egen hemsida!
Öppet: Året om.

Inga kommentarer: