tisdag 23 juni 2015

Sanatoriet i Apelviken

Nu när semestern och årets husbilsresa närmar sig med stormsteg är det kanske dags att få ner förra årets besöksmål. Några har jag ju redan bloggat om, men jag har fortfarande några som jag inte har bloggat om. Här kommer ett sådant!

När jag och syrran förra året begav oss iväg på vår lilla road-trip med husbilen var vårt första stopp på Apelvikens camping i Varberg. Det är väl rätt många som har koll på att Varberg är/var en kurort, men visste ni att det även funnits ett sanatorium här? Jag lärde mig det 2003, då jag pluggade turism i Uddevalla och vi skulle arrangera gruppresor i skolan och min grupp valde Varberg som destination. Apelvikens camping ligger inte mer än ett stenkast från det gamla sanatoriet, vars byggnader (flera av dem i alla fall) ingår i Comwell Varberg Kurort.

Sanatoriet grundades av Varbergsläkaren Johan Severin Almer 1904, då han var övertygad om att havsklimat var välgörande för barn med tuberkulos (TBC). Hit kom barn från hela Sverige som led av skrufolus samt körtel-, ben eller ledtuberkulos.

När sanatoriet startade fanns här bara en träbyggnad med plats för 20 patienter, matsal och rum för sköterska och biträde. 1924 vårdade man 1039 patienter till en kostnad av 600 000 kronor. En viss skillnad på 20 år! :-)  I takt med att TBC:n minskade/avtog så minskade naturligtvis verksamheten och 1985 såldes anläggningen. I dag är det alltså hotellverksamhet i de gamla sanatoriebyggnaderna. Och bättre läge är svårt att hitta!

De gamla sanatoriebyggnaderna sett från "kustvägen".

Inga kommentarer: