söndag 25 januari 2015

Mosaiska begravningsplatsen Aronsberg

Av någon anledningen har jag de senaste åren fått ett intresse att besöka begravningsplatser. Det är stora, som små, men även ödekyrkogårdar som lockar. Varifrån detta intresse kommer, har jag inget svar på, men det är något rofyllt med att gå omkring på en kyrkogård. Jag kikar på stora monument, järnkors, gravplatser som är omgärdade av gjutjärnsstaket, men så är där helt plötsligt ett enkelt litet träkors, där det kanske står "mor" och inget annat. Oftast fastnar jag vid de här små anonyma gravplatserna som ligger inklämd mellan stora gravar.

Inför min Stockholmsresa i december, där huvudmålet faktiskt var Norra begravningsplatsen, så lånade jag en guidebok på bibblan som heter "Stockholm gata för gata". Den här guideboken listar en hel drös med spännande sevärdheter, som var böcker och filmer utspelar sig, vilket hotell Beatles bodde på när de var i Stockholm i början av sin karriär, vart Göring bodde när han bodde i Sverige, och en himla massa annat "kul". Då jag varit i Stockholm rätt så många gånger innan och gått i Gamla stan, promenerat i Mårten Trotzigs gränd, varit på Stockholms slott, i Storkyrkan, Riksdagshuset, Skansen, Kaknästornet, Fjällgatan med mera, så tänkte jag att den här kunde vara kul att utgå från.

I den här boken kunde jag i alla fall läsa att på Kungsholmen, där jag för övrigt bodde, så finns här inte mindre än två judiska begravningsplatser. Ingen av dessa är i bruk idag. Jag var ju naturligtvis "tvungen" att besöka den äldsta av dem.

I slutet av 1700-talet får den tyske gravören och köpmannen Aaron Isaac, som förste jude någonsin, tillåtelse att bosätta sig i Sverige utan att behöva avsvära sig sin tro. Han grundar Sveriges första mosaiska församling, och han bekostar även Stockholms första judiska begravningsplats. Den första begravningen ägde rum 1782, och fram till 1888 begravde man 300 personer här. Alla gravstenar är dock inte bevarade. Idag ligger begravningsplatsen insprängd mellan hyreshus som omger gravplatsen på tre sidor. Grundaren och hans hustru, vilar i en av de gravar som omgärdas av ett staket. 1787 skapas ytterligare en judisk begravningsplats på Kungsholmen, men den hann jag inte med den här gången.


När jag gick Alströmergatan upp och jag närmade mig platsen för begravningsplatsen kunde jag inte ana vart den fanns någonstans. Det var ju bara hus överallt, men så helt plötsligt anar jag ett litet hål mellan husen, och där fanns den helt plötsligt. På tre sidor av kyrkogården är det bostadshus, och utmed Alströmergatan var det ett staket. Ungefär mitt på staketet ser jag en grind, men den ser väldigt låst ut, så jag nöjer mig med att stå utanför och kika in på kyrkogården. Jag kan inte låta bli att tänka på hur det är att bo alldeles intill kyrkogården. Spökar det? Jag skulle nog inte våga/klara av det i alla fall.

Begravningsplatsen finns på Alströmergatan 47 (Kungsholmen) i Stockholm

Inga kommentarer: