lördag 17 januari 2015

Hallsjö gravfält


Som jag bloggat om tidigare, besökte jag Hallsjö gamla kyrka i somras. Vad jag inte visste när jag svängde av E4:an var att jag även skulle "upptäcka" ett gravfält. Men, det gjorde jag. I Hallsjöområdet finns det tre gravfält från järnåldern, som är belägna längs en åssträckning söder om Hallsjö kyrkoruin. Det största gravfältet är beläget ca 150 ssv om Hallsjö kyrkoruin, och det gravfält jag besökte. Detta gravfält utgörs av ca 90 högar, vilka i allmänhet är mellan fem och tio meter i diameter. Gravfälten längs i söder omfattar omkring 15 fornlämningar, varav större delen är resta stenar. Gravfältet strax söder om Södergård utgörs av ett 40-tal högar, men i området finns det även åtta meter lång skeppssättning, och treuddar.

Det ser inte så mycket ut för världen, men här är det
fullt med gravhögar...

Jag missade de andra två gravfälten av den enkla anledningen att jag inte hade en aning om dem. Å andra sidan hade jag inte så mycket tid heller...

Som jag skrivit tidigare, det här de här stoppen som inte är planerade, som nästan är det bästa. Om jag har planerat en utflykt till ett ställe och läst på och haft mig, ja då kan det ibland bli lite av ett antiklimax när jag kommer dit. Det var kanske inte så som jag förväntat mig. Men när man är ute och far och får ett infall att köra av vägen för man ser en "sevärdhetskringla" på vägskylten eller någon annan spännande skylt ja då vet man ju inte vad man hittar. Det blir ju bara en trevlig överraskning.

Här ser man de gamla gravarna lite mer tydligt...
Hitta hit: Det är skyltat kyrkoruin längs E4:an mellan Värnamo och Ljungby. Jag "upptäckte" gravfältet då jag parkerade bilen för att gå till Hallsjö gamla kyrka.

Inga kommentarer: