söndag 22 juni 2014

Marstrand och Carlstens fästning

Jag har länge velat åka till Marstrand och Carlstens fästning. Eller rättare sagt, jag har länge velat åka tillbaka till Marstrand och Carlstens fästning. Jag var där 2003, för inte var det väl på hösten 2002? Hur som helst, det var när jag pluggade en turismutbildning i Uddevalla som jag gjorde mitt besök på Marstrand.

Nu har jag i alla fall suktat i flera år att återigen komma till Marstrand, men så är det där att för det första inte bo "hemmavid" längre och det faktum att jag inte har bil. Dessutom är det lite roligare att uppleva saker tillsammans. Även om jag faktiskt inte har ont av att åka iväg själv. Åker jag själv, så är det bara jag som styr vad jag vill se och hur lång tid jag tillbringar på ett ställe.

Och på midsommarafton blev det äntligen en tur till Marstrand. Med mig på resan fick jag syrran och hennes sambo. Vi tog bilen från Vänersborg och for ner till Kungälv där vi sedan styrde ratten mot kusten. Och vad varken jag, syrran eller sambon mindes var att det var så långt från avfarten i Kungälv till Koön där färjan går till Marstrandsön och där Carlstens fästning ligger. Överfarten mellan Koön och Marstrandsön tar bara ett par minuter. Det går att ta med sig bilen över, men frågar du mig är det totalt onödigt. Och visst är det mysigt med bilfria områden...
Utsikt från Koön
Huvudmålet med den här utflykten var för min egen del just Carlstens fästning. Men innan vi tog oss an mördarbacken från hamnen och upp till fästningen så behövde vi få i oss lite mat. Vi kom nämligen iväg något senare än planerat och klockan hade slagit lunch... Men, småsnåla som vi är så valde vi inte någon av de "finare" restaurangerna vid hamnen utan hamburgerkiosken... Mätta och belåtna så tog vi en liten kort promenad utmed vattnet för att se vad som fanns "runt hörnet"...

Utsikten från lunchstället
Efter att ha promenerat i ett par minuter så hittade vi något som såg ut som en fästningsvall och och uppe på vallen något som liknade ett torn. Det fanns en skylt uppsatt vid fästningsvallen, men jag orkade inte läsa igenom hela. Detta i sig är väldigt konstigt eftersom jag i vanliga fall läser varenda skylt jag ser, och att jag nio gånger av tio även fotograferar skylten... =) I det här området hittade vi även Båtellet (gula huset) som idag fungerar som vandrarhem men som uppfördes som varmbadhus 1858, och societetshuset från 1886-1887. En kurort behöver ju ett varmbadhus och ett societetshus...

Båtellet, f.d. Varmbadhuset

Societetshuset
På väg upp mot fästningen passerade vi Marstrands kyrka, som ska vara Marstrands enda bevarade byggnad från medeltiden och den antas vara från 1200-talet. Från början tillhörde kyrkan ett franciskanerkloster.
Marstrands kyrka

Till slut kom vi upp till själva fästningen, som började att anläggas strax efter att Bohuslän blivit svenskt i samband med freden i Roskilde 1658. Den svenske kungen Carl X Gustav förstod omedelbart värdet av Marstrands hamn och som försvar åt hamnen beordrades att förskansningar skulle byggas. Det är också han som givit namn åt fästningen - Carlstens fästning.

När man byggde fästningen uppstod det tidigt ett behov av arbetskraft. Och man började använda (arbets)fångar som arbetskraft. Men här fanns även statsfångar och bekännelsefångar. Att bli arbetsfånge var statens strängaste straff, och det kunde vara mellan något år och livstid. Det har funnits fångar på fästningen från det att de första skansarna byggdes. Flertalet lämnade Carlsten 1854, då fästningen i stort sett var färdigbyggd. Fångarna förflyttades då till Elfsborgs fästning och skansen Kronan i Göteborg. De som dömdes till marstrandsarbete var den tidens grövsta förbrytare: mördare, stortjuvar, våldtäktsmän och bedragare. Bland arbetsfångarna fanns också en och annan lösdrivare, satta på fästningen därför att de inte hade ett stadigt arbete. Lösdrivarna fick stanna på fästningen tills de skaffat sig ett ordentligt arbete. Vilket ju var svårt eftersom de satt inspärrade! 1882 lades fästningen ner som militär förläggning!

Genom åren så har Carlsten varit belägrad två gånger, båda gångerna har det varit dansken som belägrat fäsningen, men sedan 1720 har den varit i svensk ägo!

Östra fältvallen bestyckad med fyra kanoner, modell 1854.
På bilden syns även kruthuset från 1832.

Bland det första man möter när man erlagt entréavgiften är kruthuset från 1832. Kruthuset skulle kunna stå emot bombanfall! Då jag inte har någon värstingkamera så blev det i princip inga bilder alls från några rum på Carlsten, då det antingen blev jättejättesuddigt eller så bländar blixten... Men, vi var inne i de flesta rummen som man får gå in i, så som fångceller, "Lasse-Majas kök", kommendantbostaden... Vi var även och gick in i en lönngång.
Kruthuset

Lasse-Majas kök
Vi tog oss självklart upp i det ena tornet så vi kom till utsikten. 70 meter upp har man en rätt så ok utsikt faktiskt. Och det var värt både entrépengen och flåset som uppstod när vi väl kommit upp. Här uppe från har man utsikt över hela Marstrand och ut över havet. Vi såg även fyren Pater Noster härifrån.

Utsikt

På den övre borggården finns det en galge kvar. Och det hände att man faktiskt avrättade fångar här. Intill galgen står det en text som berättar om när en avrättning (hängning) misslyckades och fången for i backen. Men utan att dö. Bödeln vägrade dock göra om hängning, så fången fördes in i sin cell igen. Senare hittar man honom hängd i cellen. Han har då hängt sig själv!

Galgen
Marstrands, eller Carlstens mest kände fånge är utan tvekan stortjuven Lars "Lasse-Maja" Larsson Molin. Han sattes på Carlstens fästning 18134 dömd till livstids marstrandsarbete. Han arbetade som andra fångar med att släpa sten, man upptäckte snart att han kunde laga mat. Något han lärt sig under tiden han levde som "kvinna". Lasse blev då uttagen till officerskock, vilket han var (med undantag för en rymning 1823) fram till 1839 då han blev benådad av kung Carl XIV Johan. Jag var självklart tvungen att gå in i Lasse-Majas cell. Det är liksom höjdpunkten på besöket.

Jag blockerar hela ingången
till Lasse-Majas cell
När vi äntligen hittat ut igen från fästningen så blev det en liten fika innan vi tog oss an nedförsbacken ner till hamnen igen. På väg tillbaka så passerar vi Rådhuset byggt 1847 med både festvåning och bibliotek och Grand Hotel som uppfördes 1892 åt kung Oscar II inför hans besök till ön!

Rådhuset

Grand Hotel
Jag är supernöjd med turen till Marstrand, men till nästa gång så vill jag ha en rejäl kamera... Så det lär väl dröja innan jag kommer till Marstrand igen!

Carlstens fästning är, tro det eller ej, öppen året om för besök. Inne i fästningen finns det även ett hotell!