fredag 30 maj 2014

Månsarps Ödekyrkogård

Jag fick höra om Månsarps ödekyrkogård av en kollega som påtalade att jag borde besöka ödekyrkogården eftersom jag gillar historia. Ödekyrkogården ligger utmed Tabergså-leden, men nu ska vi veta att jag är en lat människa, så att jag skulle få för mig att vandra är ganska så långsökt just nu. Dessutom ligger Månsarp en bit utanför Jönköping. Men så hade jag tillfälligt tillgång till bil på Kristi Himmelsfärdsdag 2014, och tänkte passa på att ta mig en tur ner till Månsarp.

Jag kollade igenom kartan och kom fram till att det bästa stället att parkera bilen på är vid kyrkan, sedan får jag promenera en bit. Jag pratade även med min kollega som sade att hon rekommenderade just att jag parkerar vid kyrkan. När jag väl kom till Månsarp och såg kyrkan så missade jag självklart kyrkans parkering så när jag ändå var på väg för att hitta en bra plats att vända på så ser jag en skylt som det står Månsarps Ödekyrkogård. Perfekt tänkte jag. Då visste jag att jag var på rätt väg i alla fall! Jag fick vänt och parkerat vid kyrkan och gick sedan mot skylten. Enligt den skulle det vara 300 meter till ödekyrkogården. Den sträckan orkar ju även jag gå!





På platsen har det tidigare stått en kyrka mellan 1714-1853 och här fanns en av socknens viktigaste vägskäl. Det var en rödmålad träkyrka, som inuti hade målningar gjorda på 1730-talet av Johan Kinnerus. 1846 beslutade sockenstämman att man skulle bygga en ny kyrka. Den som redan fanns var både förfallen och ansågs vara för liten. 1853 stod Månsarps nya kyrka klar. Då enbart kyrkogårdsmuren finns kvar så går platsen numer under namnet ödekyrkogården. Kyrkogårdsmuren anlades 1797. Det var tänkt att gravarna skulle bevaras och fortsätta smyckas, och marken förklarades som samfälld mark för Månsarps by, vilket den fortfarande är. Men, tiden gick och den gamla kyrkogården användes som betesmark och slåttermark ända fram till mitten av 1930-talet.

Idag finns bara ett träkors (tror jag det var), en liggande gravsten och ett gjutjärnskors kvar. Marken var väldigt ojämn, ungefär som att det var små minigravhögar överallt. Gravstenarna kom till nytta som brofäste vid Tabergsån och gjutjärnskorsen omgöts till bruksföremål vid Huluhammars bruk.




Månsarp hette från början Magnusatorp, vilket finns belagt från 1376, men har genom tiderna utvecklats till Månsarp. Efterleden arp betyder nybygge har jag lärt mig. Även efterleden Torp betyder nybygge.

Hitta hit: I Månsarp, parkera vid kyrkan. Promenera söderut, strax efter skolan finns det en skylt som visar till ödekyrkogården. (Om jag hittar, så lär ni göra det)

2 kommentarer:

Christina Lann sa...

Hej!
Christina Lann heter jag. Hittade dina bilder och din beskrivning av Månsarps Ödekyrkogård, när jag googlade runt på Månsarp. Jag gjorde en bok om "gamla Månsarp", som publicerades 2013.
Jätteroligt att du uppmärksammat ett av de fina minnesmärken som finns i Månsarp.
Lycka till med dina promenader!
mvh
Christina

Jenny sa...

Hej Christina.
Förlåt supersent svar. Vad kul att du hittat hit. Just ödekyrkogårdar, kyrkor och ruiner är något jag verkligen gillar. Så när jag fick tipset om Månsarps Ödekyrkogård av en kollega, var jag tvungen att ta mig dit.
//Jenny