torsdag 19 april 2012

Två ekar och en sten

Som ni kanske minns var jag för en vecka sedan och promenerade på Visingsö. På denna promenad mellan Kumlaby och hamnen, hamnade jag vid en skylt där det stod "Kungseken" på. Någon ek kunde jag dock inte få syn på. Det jag såg var en björk samt bokar.

Det visade sig dock att jag skulle gått in på den lilla grusvägen som var vid skylten och så ett par hundra meter in kanske, så står eken där. Idag tog jag färjan över till Visingsö, där Kristina väntade på mig, för jag orkade ju inte gå upp till värdshuset och in i skogen. Jag menar, det är ju säkert en promenad på nån kilometer enkel väg. Och jag hade ju ändå jobbat...

Men vad är det för speciellt med den här eken då? Ja det kan man ju fråga sig? Det är ju ingen bjässe till ek precis! Visst den är lång, men vidare "tjock" är den ju förstås inte... På skylten intill trädet kan man bl.a. läsa: "Ett ståtligare exempel från öns berömda ekskog går knappast att finna. Denna gigant, planterad 1839, får munnen att vattnas på besökande skogsbruksfolk. Detta är förståeligt, då trädets virkesvärde år 2004 beräknades till över 40 000 kr".

Som sagt, jag förstår inte riktigt storheten i denna ek, men så är jag ju inget skogsbruksfolk heller, men öborna själva är väldigt snabba på att nämna kungseken som en sevärdhet...

Kungseken
 Det kändes trots allt lite fattigt att bara åka och se kungseken, så det blev en liten tur på södra delen av ön, och Kristina berättade om vilka som bodde i vilka hus, vem som var gift med vem och vilka som skilt sig och allt sånt där som bara "öbor" kan!

Jag anser mig ha sett det mesta på ön, förutom kungseken och ett par saker till, en av dessa saker var den s k "Loastenen". Denna sevärdhet(?) försökte jag hitta redan förra våren/sommaren när jag var och cyklade på ön, men jag lyckades aldrig hitta vägen till stenen. Jag måste säga att man på öa är väldigt duktiga på att markera de olika sevärdheterna med diverse skyltar, förutom vid ett fåtal ställen. Loastenen är ett sådant ställe! Och vad är då Loastenen? Jag har fortfarande inte riktigt fått koll på läget där...

Men bland mina papper, kan jag läsa att Loastenen är en av de mer sägenomspunna stenarna på ön. Enligt folktraditionen ska det ha varit ett hedniskt offeraltare. Jag har också fått lära mig att man använt stenen som dansbana! Den korrekta benämningen på Loastenen är att det är ett flyttblock.

Loastenen
När vi nu var ute och for nästan längst söderut på öa, så var vi ju tvungna att stanna till lite snabbt vid "Sverkerseken". Namnet på eken kommer från att det var här som kung Karl Sverkersson blev mördad år 1167, och inte nere vid Näs borg, som vi fått "lära oss" i Arnfilmerna!

Sverkerseken
Då vädret inte var det allra bästa så valde vi att titta på "sevärdheterna" som vi passerade från bilfönstret. Har dock fortfarande dock ett par sevärdheter kvar att utforska, bl a domarringarna i Avlösa och så några minnesstenar uppe på norra delen av öa! Men, jag har ju lovat Kristina att komma över till öa och cykla i maj, när bokträden har fått löv på grenarna, och då får jag väl passa på att cykla norröver!

Inga kommentarer: