tisdag 4 oktober 2011

Ölands Skördefest 2011, del 2

Första stoppet på lördagen blev vid Gråborg och S:t Knuts kapell. Gråborg, som ligger i princip mitt på ön, är Ölands största fornborg, och började formodligen att byggas på 300-talet. Allt som återstår av fornborgen idag är dess nedrasade murar. Alldeles intill borgen finns ruinen av S:t Knuts kapell som uppfördes på 1100-talet. Kapellet övergavs någon gång under 1500-talet. Namnet på kyrkan anspelar på kontakter med de danska s.k. Knutsgillena.

S:t Knuts kapell, vid Gråborg

Gråborg

Gråborg
Vi åkte sedan vidare österut, då syrran ville fota Lerkaka kvarnar, och jag var inte sen att hänga på! Lerkaka kvarnar, består av fem kvarnar på rad, och detta är Ölands bäst bevarade kvarnrad. På andra sidan vägen hittade jag en runsten som jag var tvungen att dokumentera.
Lerkaka kvarnrad
Runsten vid Lerkaka
Inte långt från Lerkaka hittar man en annan känd kvarnrad, Störlinge kvarnar. Det här är Ölands längsta kvarnrad, med sina sju kvarnar på rad. Här utbröt "fullständig" kalabalik när jag och syrran kom fram. Det finns nämligen inte så mycket plats att parkera bilen på, utan man svänger liksom av vägen och så är det som en liten "grusväg" intill kvarnarna. När vi kom dit så stod det en bil parkerad lite på gräset och lite på vägen, helt i sin ordning. Vi parkerade bakom denna bil. Detta så att man ändå kan köra förbi.

Men, samtidigt som vi kom så kom det två familjer som kom söderifrån (precis som jag och syrran), men som inte svängde av som vi utan valde att köra förbi kvarnarna och köra in på vägen norrifrån och även bara ställa sina bilar precis som de kände för och utan hänsyn till att andra kanske vill "komma intill" kvarnarna. Inte nog med att jag nu tvingades få med deras fula bilar på mina bilder (jag vill helst inte ens ha med min bil på bild) så sprang dessa omkring som yra höns och "störde". Visst, en chef till mig sade alltid att jag skulle ta bilder med människor med i bilden då det ger mer liv åt fotot. Detta gällde dock när jag fotade för jobbet (turistbyrån), men när jag fotar privat, vill jag då inte ha med en massa okänt folk på bilderna!
Två av Störlinges sju kvarnar
Lite småirriterade for vi sedan vidare till en av våra favoritplatser på Öland - Kapelludden. Idag en rofylld plats med några fiskebodar, ruinerna efter S:ta Birgittas kapell, ett stenkors och så fyren. Det är svårt att föreställa sig en myllrande handelsplats här, som det var under medeltiden.
Kapelludden
Det började närma sig lunchdags, och vi styrde kosan mot Borgholm, som myllrade av folk. Till slut hamnade vi på Torggrillen där vi åt varsin hamburgertallrik. Innan vi lämnade Borgholm hann vi med att titta på en fotoutställning i Stadsmuseet, och vi hade tur som slapp betala inträde, då vi bara var intresserade av denna fotoutställning. Nästa gång vi är i Borgholm ska vi dock göra ett mer ingående besök i museet.
Storgatan i Borgholm

Bilkö in till Borgholm
Efter att ha studerat bilkön in mot Borgholm svängde vi av vid Algutsrum där ett besök på Stenladan var planerat. Här hade jag tänkt att köpa lite potatis, lök och kanske morötter. Det är ju ändå Skördefesten vi är på. Tyvärr så tyckte jag att utbudet inte var det bästa här i år, men det blev ett knippe morötter och en flaska med rapsolja. Rapsoljan kommer visserligen från Kalmar, men den är lokalproducerad i alla fall.

Vi stannade även till vid ett pumpaland och strosade omkring lite. Det blev dock inga pumpor köpta. Istället tog vi oss till Eriksöre by igen. Och om vi tyckte det var rörigt kvällen innan så var det inget mot var det var nu. Det var riktigt rörigt att ta sig ner till parkeringen. Men, sedan gick det rätt så bra. Här fick syrran köpt sig några prydnadspumpor och jag fick köpt både potatis och gul- och rödlök!
Pumpaland
Eriksöre
Tanken var att vi skulle åka in till Borgholm även på kvällen för att titta på fyrverkerierna, men så insåg vi rätt så snart att det skulle ta en evighet att köra dit och att hitta parkeringsplats skulle vara svårt. För att inte tala om köerna ut från Borgholm sedan. Så vi valde att ta en tidig kväll på vandrarhemmet! Och det behövdes.

På söndagen var det dags att åka hem igen, och efter tre dagar med fantastiskt väder vaknar vi upp i ett dimmigt Kalmar. Och vi kunde självklart inte motstå att åka bort till Kalmar Slott och fota lite i dimman. Så sista bilden blir på ett Kalmar Slott i dimman!

Kalmar Slott
Åter hemma, längtar vi båda tillbaka till Kalmar och Öland och vi vill båda tillbaka snart! Jag måste ju dit igen, för syrran har hittat julklappar hon önskar sig som jag inte sett någon annanstans... Men, jag har ju alltid Sara jag kan hälsa på!

Och nu ska jag fylla i listan på saker jag vill se i Kalmar och på Öland, som vi inte hann med nu, eller då jag "upptäckte" det lite sent för att svänga av! Som t.ex. Hagby och Voxtorps kyrkor strax utanför Kalmar. Runstenen i Lopperstad, gravfältet (som jag inte kommer ihåg nu vart det var, men tittar jag bara på kartan så ska jag nog komma på det...), Rönnerums fornby, Ottenby gravfält...

Inga kommentarer: