söndag 18 september 2011

Gökhems kyrka

På min resa mellan Trollhättan och Gränna häromdagen, stannade jag till vid Gökhems kyrka, strax före Falköping (från Trollhättan sett). Någonstans hade jag läst att den ska vara gammal, typ 1100-talet och att det ska finnas vackra takmålningar i den. Så när jag såg skylten där det stod Gökhem så svängde jag således av RV 47. Redan när jag kör in till parkeringen vid kyrkan och kyrkogården ser jag att det här är en sån där kyrka som jag gillar. Liten, kompakt vitmålad stenkyrka utan torn. Och även jag ser att den är från 1100-talet! Tyvärr var kyrkan inte öppen när jag var på plats, så jag fick nöja mej med att beundra den utifrån.

Väl tillbaka i Trollhättan, efter min snabbvisit i Gränna så var jag ju tvungen att hitta lite mer information om Gökhems kyrka, bl.a. för att ha något att skriva här. Jag får då veta att det är en romansk absidkyrka, byggd på 1100-talet. Och det lilla som jag lärt mig genom mina besök i kyrkor är att även jag skulle säga att det är en romansk absidkyrka från 1100-talet. Men på ett par ställen kan jag även läsa att Gökhems kyrka ska vara den äldsta kvarvarande stenkyrkan i Sverige, och att den ska vara från 1077! Och tänk om det är så. Lite häftigt faktiskt. Nu kanske den påläste påpekar att Dalby kyrka i Skåne är ju äldre, den är ju från 1060, men då ska vi komma ihåg att vid den här tiden var Skåne danskt...

Då jag aldrig kom in i kyrkan fick jag inte se de berömda valvmålningarna eller de övriga inventarierna. Jag kan dock lova att Gökhems kyrka ligger högt upp på nästa års utflyktslista! Jag måste ju självklart in i kyrkan.

Den fristående klockstapeln uppfördes 1720 av ryska krigsfångar sägs det.

I närheten av Gökhems kyrka, ska det finnas en ruin efter Överkyrke kyrka. Denna ruin måste jag självklart hitta...

Gökhems kyrka

Klockstapeln i Gökhem
Öppet: Maj-augusti.
Entré: Fri entré
Hitta hit: Skyltat till Gökhem från RV 47, väster om Falköping.

Inga kommentarer: