fredag 8 oktober 2010

Stenshuvud

Stenshuvud på Österlen är ett av mina små paradis på jorden! Titt som tätt får jag en längtan att åka dit. Dock är det inte det lättaste om man är lite smålat och inte har tillgång till bil. Bussen stannar nämligen nere på stora vägen (väg 9) och sedan är det en i mina ögon, rejäl promenad. Sedan ska man ju tillbaka till bussen med...

Stenshuvud nationalpark bildades 1986, och är en av Sveriges 28 nationalparker, och den sydligaste. Stenshuvud är en av de mest artrika och mest omväxlande nationalparkerna i Sverige, med ca 150 djur och växter som är utrotningshotade... Här finns även fornminnen och andra intressanta kulturlämningar, som t.ex. en fornborg. Rester av denna ser man om man väljer att promenerar upp till toppen.

Berget är 97 meter högt, och har faktiskt inte mindre än tre toppar, varifrån man har en fantastisk utsikt över landskapet. Vid klart ser man ända till Bornholm!





Nedanför berget finns en underbar sandstrand, tyvärr hittar jag inte några representativa bilder ur min samling just nu, men jag ber att få återkomma i detta ärende!

Vid parkeringen till nationalparken finns Stenshuvud Naturum, som ger information om naturen, tips på utflyktsmål, vandringsleder och andra aktiviteter. Här finns även en utställning om nationalparkens djur- och växtliv samt om områdets historia och kultur. Ett perfekt ställe att starta utflykten med!


Jag har varit vid Stenshuvud vid ett flertal gånger under min tid som skåning, och varje gång "drabbas" jag av ett lugn. Jag vill liksom inte åka härifrån... Jag kan sitta nere vid stranden i timmar, om det inte är så att övriga i sällskapet liksom tröttnar... Dock har jag bara varit uppe på toppen en enda gång, och varje gång jag hamnar på Stenshuvud så tänker jag, nästa gång, då ska jag åka hyfsat tidigt från Höör och bort till Stenshuvud, vandra upp på toppen, och bara njuta! Så nästa gång... Den ca 1 kilometer långa vandringen upp till toppen (topparna) är värd varje svettdroppe, för utsikten är verkligen helt fantastisk! Ja är man i lite halvtaskig form som jag, så kan det bli lite svettigt...

Vill du veta mer? Då rekommenderar jag den här hemsidan.


Öppet? Nationalparken är öppen året runt, Naturum har öppet februari-november.

Entré? Alldeles gratis


Hitta hit: Stenshuvud ligger mellan Kivik och Simrishamn, och det är skyltat från väg 9.

Inga kommentarer: