tisdag 15 september 2009

Den stora Sverigeresan (2007) dag 12

Nu är Den Stora Sverigeresan snart slut. Nu är det bara slutspurten kvar, nämligen att åka från Sunne och hem till Skåne. Efter en god hotellfrukost så åkte vi till dagens första stopp nämligen Selma Lagerlöfs Mårbacka. Här fick vi se hennes älskade hem, fick veta mer om både författaren och privatpersonen Selma! Ett mycket intressant besök. Nästa anhalt var akvedukten i Håverud. Det här var ett stopp som jag såg fram emot, för trots att jag bott i Trollhättan och inte allt för långt ifrån Håverud i närapå hela mitt liv, så hade jag ALDRIG besökt denna plats... Men nu var det dags. Tyvärr så var det ingen båt i själva akvedukten, men man kan inte få allt. Lunchen intogs i underbara Göteborg innan vi åkte raka vägen hem till Ystad och Tomelilla! Det här var i mina ögon en alldeles underbar resa runt vårt vackra avlånga land. Man lärde känna sina klasskamraters både positiva och kanske inte fullt så positiva sidor. Jag hade ju turen att få åka på ytterligare en Sverigeresa med Tomelilla Turismutbildning, idag Turismutbildarna Syd, men mer om den en annan gång!!


Vad ska man säga om bilderna här nedan?? Inte så mycket mer än att TK 11 vågar släppa loss lite och inte hela tiden vara "vuxna"...


Copyright: Sofia Allard
Här har Vasaloppsåkaren fått sällskap in i målet i Mora...


Copyright: Ida Blomberg

Inga kommentarer: