söndag 6 september 2009

Den stora Sverigeresan (2007) dag 1-3

Den 4:e september 2007 begav sig TK11 ut på en 12 dagars Sverigeresa, från Ystad i söder till Kiruna i norr! Jag hade från början tänkt att här lägga ut dagens bild med en liten beskrivning till den. Men jag ligger ju ett par dagar efter, så idag blir det fyra bilder! Sedan blir det en om dagen...

Den 4:e september påbörjade vi som sagt var resa runt om i Sverige och denna dag åkte vi sträckan Ystad/Tomelilla-Stockholm. Dagens "huvud"stopp var Kalmar och Kalmar Slott. Om man är intresserad av historia så är Kalmar verkligen värt ett besök. Staden har varit med om mycket då Kalmar ju inte låg långt från danska gränsen under flera hundra år!! Vårt huvudmål denna dag var just Kalmar Slott som har anor ända tillbaka till 1100-talet. Slottet, som även kallas för Nordens bäst bevarade renässans-slott fick sitt nuvarande utseende under 1500-talet. Kalmar Slott hade huvudrollen år 1397 då man undertecknade Kalmarunionen här!


Dag 2, den 5:e september spenderades i Stockholm. Det här var en fullspäckad dag där vi besökte Riksdagshuset, Stadshuset, vi promenerade i gamla stan och vi fick även liten busstur på Djurgården.

Dag 3 åkte vi sträckan Stockholm-Örnsköldsvik. Dagens första stopp var Uppsala och dess domkyrka! Här inne ligger tex Gustav Vasa och Carl von Linné begravda. Dagens bild som jag valde är dock Höga Kusten-bron! Även om jag läst en del om Höga Kusten och Höga Kusten-bron så hade jag inga jättehöga förväntningar på det hela, men jag blev positivt överraskad. Vilken natur och vilken bro! Trots att jag egentligen inte är så jätteförtjust i att åka på stora broar så fascinerades jag av denna 1867 meter långa hängbro över Ångermanälven. Jag njöt hela vägen. Höga Kusten är sedan år 2000 upptaget på UNESCO:s Världsarvlista, tack vare områdets speciella landhöjningsgeologi!

Det fick även bli en liten bonusbild denna dag, och det är från när jag, Ida och Claudia hade en liten rutschkanetävling vid Höga Kusten-bron. Ibland måste man plocka fram barnet i sig!

Inga kommentarer: