torsdag 25 september 2014

Lasithiplatån och Diktaiongrottan

Första dagen med hyrbil drog vi iväg mot Lasithiplatån med slutdestination Diktaiongrottan. Anledningen till att vi åkte dit var att det sägs vara i denna grotta som guden Zeus föddes! Min kära syster ansåg att jag förmodligen vill dit av just denna enkla anledning. Hon och hennes sambo var där redan förra gången de var på Kreta.

På väg till grottan kör man längs vindlande vägar utmed bergen, genom små bergsbyar, förbi små kapell, kyrkor och kloster. Här och där utmed vägen ser man små "helgedomar". Dessa helgedomar är uppförda där någon dött (förmodligen kört ihjäl sig). För även om kroppen är död så lever anden kvar, och anden behöver någonstans att bo. De här små helgedomarna kan vara allt från en enkel "plåtburk"" till kopior av kyrkor. Inne i dessa finns det ofta ljus, bild på den avlidne och/eller helgon. Jag har även sett vattenflaskor därinne.



Som jag skrev alldeles nyss så passerade vi kapell, kyrkor och kloster, ja det fullkomligt kryllar av dem. C frågade hela tiden om han skulle stanna bilen när vi närmade oss ett kapell, kyrka eller kloster, men hade vi gjort det hade vi väl aldrig kommit fram! Det blev dock stopp vid ett par tillfällen, bland annat vid "det heliga klostret av "Panagia Vidiani", med anor ända från 1200-talet, men då jag inte var korrekt klädd ville jag inte gå in i klosterkyrkan. För även om jag inte är någon anhängare av den grekisk-ortodoxa kyrkan så känns det inte rätt att kliva in i en helgedom iförd shorts och linne... Nej, jag nöjde mej med att kika lite utifrån!




Det är helt fantastiskt att åka utmed bergen och se hur de tornar upp sig och njuta av utsikten härifrån. Det finns flera utsiktsplatser runt om på Kreta, dessvärre är det ofta höga kanter mellan asfalten och ner till gruset så har man en låg bil så kan det skrapa ganska så rejält i bilen!







Lasithiplatån kallas för "väderkvarnarnas fält", trots att det inte så finns så jättemånga väderkvarnar kvar i bruk. Väderkvarnarna användes om jag inte förstått det helt fel till bevattning. Platåns lapptäcke av bördiga fält, odlingar och fruktträdgårdar står i en skarp kontrast till de omgivande kala och grå bergen.


När man kommit fram till parkeringen "vid" grottan så kan man ju tro att nu är det en liten ynka promenad till grottingången, men se det är det inte alls. Det är en ganska brant promenad uppåt. Om man vill kan man rida på en åsna upp för berget för 10 Euro, vill man även rida åsna ner får man punga upp med ytterligare 10 Euro. Och det är jag för snål för. Så det var bara att traska uppåt. Men när man tror att nu dör jag snart, så är man uppe vid ingången till grottan. Vill man ner i grottan där då självaste Zeus ska vara född så får man betala 4 Euro.


För att göra en lång historia kort, jag orkar ju inte rabbla hela den grekiska mytologin, så sägs det då att Zeus föddes här i grottan, då han mor Rhea inte ville att hennes man Kronos skulle äta upp det nyfödda barnet. Han hade nämligen, av rädsla för att bli störtad, ätit upp sina andra barn. Rhea hade då fått rådet att lämna Olympen och resa till Kreta och föda sitt barn i Dikteongrottan. Så det gjorde hon. Enligt legenden så blev Zeus ammad av en get! Andra legender säger att det var en nymf, duva, bin eller sugga som diade honom! Jodå minsann...

Grottan upptäcktes i alla fall 1883 av några bybor, och detta lockade ju självklart flera arkeologer till området, en av dem som var där och gjorde utgrävningar var Arthur Evans, kanske mest känd för att ha grävt ut Knossos. I grottan gjorde man många spännande fynd som ett bronsblad, offeraltare, gulddiadem, bronsfigurer, bronsverktyg, knivar, yxor med mera... Det här visar att den här grottan för flera tusen år sedan var en av Kretas största platser för (guda)dyrkan...

Vi gick i alla fall ner i grottan och så upp igen. Promenaden ner till parkeringen gick ju inte helt förvånande kanske betydligt lättare... Innan vi for vidare mot Agios Nikolaus (som jag kommer skriva lite om senare) så stannade vi till vid en taverna och åt underbar mat. På väg ner från berget så stannade vi till mitt ute i ingenstans där syrran och C tvingade mig att köpa lite olivolja av en man som stod där och sålde. Han stod visst vid samma plats förra året...


Inga kommentarer: